Stress_Hoved_i_skrivebord_Jens_N__rgaard_Larsen_Ritzau_Scanpix_1650px
Fejl i Kommunernes Sygedagpengesystem bliver tidligst rettet til foråret. For mange medlemmer af HK Kommunal, er grænsen dog allerede nået nu. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Vil have ombudsmand til at se på nyt it-system: 'Grænsen er nået'

1. dec 2020, 14:07
De massive problemer med KSD gør det nødvendigt, at Folketingets Ombudsmand enten må se konkret på sagen eller mere generelt udtale sig om, hvor mange fejl og udfordringer med retssikkerheden borgere og samfund kan acceptere. HK Kommunal har derfor sendt et brev til ombudsmand Niels Fenger.

Denne artikel er oprindeligt bragt på HK Kommunal.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Den seneste melding om, at KMD først får rettet de mest graverende fejl i KSD (Kommunernes Sygedagpengesystem) hen i foråret har nu fået HK Kommunal til at reagere. Det skriver HK Kommunal.dk.

Retssikkerheden for borgere og virksomheder er på spil – og dermed tilliden til den offentlige forvaltning.

- Man kan ikke undgå fejl og mangler, når et nyt it-system implementeres, men når vi hører de af vore medlemmer, der arbejder med systemet, så er grænsen ganske enkelt nået. Der er behov for, at nogen tager stilling til, hvor mange fejl og hvor mange problemer med retssikkerhed, forvaltningsret og borgernes ydelser, vi skal acceptere som samfund.

LÆS OGSÅ: Risikogruppe lades i stikken: Systemfejl fratager medarbejdere deres løn

Sådan lyder det fra Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal og forfatter til det brev, som han på vegne af HK Kommunal netop har sendt til Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.

It-systemer udrulles for hurtigt

Sagen er den seneste i rækken af it-systemer, som udrulles i det offentlige, men som efterfølgende viser sig at indeholde alt for mange fejl, mangler og uforståelige automatiserede afgørelser.

LÆS OGSÅ: Advarer om masseovervågning af ledige: 'Man skal tænke mennesket først'

- Vi ser en tendens til, at it-systemer implementeres under ekstremt tidspres, som gør, at systemerne tilsyneladende er testet helt igennem, eller også vælger man bare at se igennem fingrene med de fejl og håber det går. Det er stærkt bekymrende, ikke bare for vore medlemmer, som arbejder med systemerne, men også for de borgere, som ikke får de ydelser, de er berettiget til, uddyber Mads Samsing.

HK Kommunal har derfor bedt Ombudsmanden overveje, om det er muligt at se konkret på KSD-systemet samt se på en række principielle forhold.

Det har HK Kommunal spurgt om:

Helt overordnet: Hvad kan vi som samfund acceptere af fejl og startproblemer, når et nyt it-system udrulles?

Hvilket niveau for fejl - i form af forkerte ydelser mv. - og problemer med retssikkerhed, lovmedholdelighed kan accepteres i en implementeringsperiode?

Og hvor længe må den periode vare?

Er denne grænse overskredet i dette konkrete tilfælde med KSD-system?

Kilde: HK Kommunal.dk