Pædagoger og gadeplansmedarbejdere oplever dilemmaer, når de skal drage omsorg for udsatte og samtidig forhindre smittespredning. (Arkikfoto.) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Ny corona-hotline for de social-faglige er populær: Får 110 henvendelser om dagen

29. mar 2020, 14:00
Flere ansatte på det sociale område søger i øjeblikket hjælp til, hvordan de bedst kan tage sig af udsatte børn og voksne, mens de samtidig skal opfylde sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Kære læser

Denne artikel har vi nu åbnet uden betingelse om abonnement. A4 Medier er som alle andre virksomheder udfordret af den aktuelle coronakrise og mister indtjening. Vi vil sætte pris på, at du nu eller senere vil overveje at støtte vores journalistik ved at blive abonnent.

Lønmodtagere og ledere over hele landet er nødt til at ændre praksis på jobbet på grund af coronapandemien. De skal holde fysisk afstand og sikre god hygiejne.   

Men det kan være svært at finde ud af, hvordan man bedst forebygger at blive ramt af den verdensomspændende virus, når man samtidig skal hjælpe hjemløse, psykisk syge eller anbragte børn.

Det skaber tvivl blandt dem, der arbejder med udsatte i kommuner eller sociale tilbud, og det har fået flere til at ringe til den corona-hotline, som social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) indførte fra 18. marts.

LÆS OGSÅ: Hjemmeplejere kimes ned: Ældre aflyser plejebesøg og dropper bad af frygt for coronasmitte

Meget tyder på, at det var en god idé. 

Siden den blev oprettet og frem til fredag 27. marts klokken 13, har 889 ringet til den socialfaglige corona-hotline, som Socialstyrelsen betjener.

Det viser en opgørelse, som Social- og Indenrigsministeriet har foretaget for A4 Arbejdsliv.

Astrid Krag (S) er glad, hvis telefonrådgivningen kan besvare nogle af de mange tvivlsspørgsmål, som den nye situation med corona rejser.

- Vi står i en svær situation, som vil kunne mærkes hos socialt udsatte. Vi kan ikke forudse alt, men må løbende finde svar på de problemstillinger, der opstår. Derfor er det rigtig godt, at den nye hotline bliver brugt med over 110 henvendelser om dagen i gennemsnit, skriver hun i et skriftligt svar til A4 Arbejdsliv.

Svær balance

Social- og indenrigsministeren forstår godt, at de nye adfærdskrav giver anledning til forvirring.

- Hotlinen har blandt andet hjulpet medarbejdere på området, der med god grund har mange spørgsmål i disse dage til, hvordan de udfører deres pædagogiske arbejde og beskytter sig selv og andre mod smitte samtidig, påpeger hun.

Der er blevet spurgt ind til flere forskellige emner. Blandt andet, hvad man gør med borgere, der ikke forstår eller accepterer retningslinjerne for coronasmitte.

Andre er frustrerede over, at der mangler værnemidler og test på opholdssteder. Og så er der nogle, der søger hjælp til, hvordan de skal forholde sig til samvær mellem anbragte børn og deres biologiske familie.

Udover ledere på myndighedsniveau og medarbejdere på sociale tilbud har der også været henvendelser fra borgere og pårørende. De fleste har haft spørgsmål om udsatte voksne, og der har samlet set været 459 opkald til telefonvagterne, der handlede om voksenområdet.

Marlene var usikker på regler om isolation

En af de fagpersoner, der har brugt den nye telefonrådgivning, er den 42-årige socialpædagog Marlene Kryger Engel. Hun er forstander på det socialpsykiatriske bosted Mette Marie i Vanløse, hvor der bor sindslidende voksne, der også har et misbrug.

Hun synes, at det er svært at arbejde efter de mange nye forholdsregler, som skal tages for at passe på beboerne og medarbejdernes helbred. For at minimere smitterisikoen er personalet eksempelvis begyndt at måle beboernes temperatur på daglig basis.

- Og en dag var der en, som havde feber uden at have andre symptomer, og så kom vi i tvivl, om vi skulle isolere ham eller ej, siger hun.

Efter rådgivning fra corona-hotlinen kom beboerens praktiserende læge ind over, og beboeren blev isoleret i halvanden uge, hvor personale bar masker, når de var inde hos ham, fortæller Marlene Kryger Engel.

Det er der blevet spurgt om

Henvendelser til den socialfaglige corona-hotline i vilkårlig rækkefølge:

  • Borgere, der ikke forstår eller accepterer retningslinjerne for coronasmitte
  • Sundhedsfaglige problemstillinger, såsom mangel på værnemidler på opholdssteder m.m. og muligheder for tests
  • Generelle spørgsmål til retningslinjerne (for eksempel fortolkning af karantæne)
  • Juridiske spørgsmål til nødbekendtgørelsen, herunder muligheden for, at kommunale myndigheder og tilbud kan fravige visse bestemmelser i serviceloven
  • Smittefare på anbringelsessteder/bosteder/opholdssteder/plejehjem m.m.
  • Samvær mellem anbragte børn og biologisk familie
  • Hjælp til tolkning af retningslinjer på for eksempel bosteder og forsorgshjem
  • Arbejdsforhold, herunder tabt arbejdsfortjeneste og rettigheder i forbindelse med smittefare på arbejdspladsen
  • Ledelsesmæssige problemstillinger, herunder blandt andet mangel på medarbejdere, samt beskyttelse og opkvalificering af medarbejdere

Social- og Indenrigsministeriets departement har ved siden af corona-hotlinen åbnet fire telefonlinjer, hvor man kan få svar på spørgsmål om udsatte voksne, udsatte børn og børn og voksne med handicap og generel juridiske rådgivning om kommunernes forpligtelser under covid-19.

LÆS OGSÅ: Coronaoverblik: 16 paller ansigtsmasker og beskyttelsesdragter klar til sundhedsansatte

Styrelsen for Patientsikkerhed driver også en hotline for personale på sundheds-, ældre- og socialområdet, der rådgiver om forholdsregler, hvis der er påvist coronasmitte hos en borger eller patient.