Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet. Foto: Finansforbundet

Undersøgelse skal kortlægge: Så pressede er compliance-medarbejdere

21. feb, 10:30

Finansforbundet vil sætte fokus på de mange daglige udfordringer, som compliance-medarbejdere kæmper med og forhåbentligt få lempet nogle af de mest rigide regler. Bankerne har ikke meget politisk kapital at trække på hos lovgiverne. Det har medarbejderne, og derfor sætter forbundet nu gang i en større undersøgelse.

Det skriver mediet Complidia.

Compliance-medarbejdere er blevet mere stressede og kæmper dagligt med dårlig samvittighed over ikke at have tid og ressourcer nok til at kunne betjene deres kunder ordentligt. Og kunderne forstår så langt fra, hvorfor de skal svare på en masse oplysninger og spørgsmål, når de nu har været kunder i banken i mange år.

Frustrationerne står i kø hos mange compliance medarbejdere. Det viste en stor nordisk undersøgelse fra 2018 fra NFU, Nordic Financial Unions, der er en paraplyorganisation for fagforeninger i den finansielle sektor i Norden.

Næstformand for Finansforbundet i Danmark Michael Budolfsen er præsident for NFU og har nu taget initiativ til, at undersøgelsen fra 2018 skal følges op.

- Undersøgelsen fra 2018 pegede på mange problemer. Men siden er kravene fra lovgiverne bare steget og de daglige udfordringer vokset, siger Michael Budolfsen til Complidia.

Efterlyser medlemmer

Den gang blev undersøgelsen gennemført ved at spørge tillidsmændene på arbejdspladserne, der gengav hvad deres kolleger oplevede. Denne gang vil undersøgelsen blive lavet ved at tale med så mange medarbejdere som muligt i fokus-grupper og workshops.

- Vi vil meget gerne et spadestik dybere, og det håber vi at komme ved at tale direkte med medarbejdere. Derfor efterlyser vi nu medlemmer til vores workshops. Og forhåbentligt melder mange sig. Jeg vil hellere holde en ekstra workshop end sætte et loft over antallet, der kan deltage, siger Michael Budolfsen.

Undersøgelsen fra 2018 viste mange problemer og udfordringer for compliance-medarbejderne.

Allerede den gang pegede over 60 pct. på, at kravene til dokumentation var øget ”betragteligt”. Og blandt de største banker var det over 70 pct. der svarede ja til, at kravene til dokumentation var øget betragteligt.

Næsten samme procentsatser gik igen, da deltagerne blev spurgt, om der var sket en ændring i kravene til KYC – Kend Din Kunde.

Og det har ført til en meget større arbejdsbyrde. 84 pct. af de adspurgte svarede, at arbejdsbyrden var vokset ”betragteligt” eller ”noget mere” på grund af kravene til dokumentation.

Og kunderne forstår sjældent, hvad de nu skal udsættes for af nye krav.

Negative reaktioner

Ifølge undersøgelsen fra 2018 reagerede 38 pct. af kunderne negativt, når de blev kontaktet af banken med krav om at indlevere yderligere dokumentation. Og den negativitet var ikke alle bankmedarbejdere trænet i at håndtere. Og det forstår Michael Budolfsen godt.

- Jeg blev selv kontaktet af min egen bank, der krævede yderligere legitimering af, hvem jeg er. Og her taler vi om den bank, jeg selv har arbejdet i gennem 38 år. De kender mig ganske godt i forvejen, og det er jo spild af alles tid at kræve yderligere legitimation af mig”, fortæller han.

Den nye undersøgelse ventes færdig efter sommerferien. Og Finansforbundet hører stadig gerne fra flere, der gerne vil deltage.