Stinus_Lundum_Storm_Mikkelsen
- Formelt har vi en blød mål- og resultatstyring i Danmark, men jeg vil påstå, at den har nogle af de samme pædagogiske, didaktiske og psykologiske virkninger som en hård resultatstyring, siger lektor Stinus Storm Mikkelsen, som har stået for undersøgelsen, om målstyringens betydning for undervisningskvaliteten. Foto: UCL

Undersøgelse: Målstyringen stresser lærerne og gør undervisningen dårligere

30. nov 2020, 13:34
Skolereformens fokus på mål og resultater har ført til en hårdt presset lærerstand, der leverer mere defensiv og ensformig undervisning. Sådan konkluderer forsker på baggrund af sin undersøgelse af målstyringens betydning for undervisningskvaliteten.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

"Jeg har aldrig lavet så kedelig undervisning, som jeg gør nu". (Udskolingslærer, der underviser i naturfag)

"Vi vil jo alle det bedste for eleverne. Men mange samtaler kommer bare til at handle om bedømmelse. Det går ud over relationen". (Udskolingslærer, der underviser i billedkunst, idræt, dansk).

LÆS OGSÅ: Ledelsesekspert: Ingen medarbejdere har modstand mod forandringer, kun mod dårlig ledelse

De to lærerudsagn er et lille udpluk af en perlerække af eksempler på, hvordan lærere oplever, at deres undervisning bliver påvirket i en negativ retning. De stammer fra en undersøgelse, der er foretaget af lektor på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Stinus Storm Mikkelsen om målstyringens betydning for undervisningskvaliteten.

Læs hele historien på Folkeskolen.dk.