20210120-130837-L-1920x1920we
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) var i sidste uge i samråd om arbejdsforholdene på opførelsen af den nye Storstrømsbro. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Underskud og forsinkelser:
Endnu en chef stopper på milliardbyggeri

29. jan. 2021 08.02
Italiensk chef forlader forsinket Storstrømsbro-byggeri efter mindre end et år. Tredje chef på to år skal nu forsøge at styre uden om nye forsinkelser og skandalesager.

Der er travlhed ved udgangen på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Efter mindre end et år i spidsen for det statslige byggeri har den italienske projektdirektør Emanuele Lancellotti nemlig forladt projektet.

Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Ros og kras kritik til håndsrækning til veteraner: 'Vil grave kæmpe grøft'

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har kontrakten på Storstrømsbroen, som bliver fire kilometer lang og kommer til at koste 2,1 milliarder danske skattekroner.

Den første chef på brobyggeriet, Ennio Buson, holdt kun i lidt over et år, og da Emanuele Lancellotti overtog styringen 6. januar 2020, var opgaven blandt andet at undgå forsinkelser og manøvrere uden om flere af de problemer, der helt fra starten har plaget byggeriet.

I løbet af det seneste år er det imidlertid kommet frem, at den nye bro er et halvt år bag tidsplanen og risikerer at blive yderligere forsinket.

Samtidig styrtbløder SBJV i det seneste regnskab, hvor de er i minus med 155 millioner kroner.

SBJV oplyser til Fagbladet 3F, at Emanuelle Lancellotti er stoppet på Storstrømsbroen efter eget ønske, men kommer ikke nærmere ind på, hvordan de aktuelle problemer med tidsplan og økonomi spiller ind på udskiftningen i toppen af byggekonsortiet.

Afløseren for Emanuele Lancelloti – og dermed den tredje chef på det to år gamle brobyggeri – bliver italienske Aldo Cattaneo.

- Hovedfokus for Aldo Cattaneo er at fortsætte arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro. Det er korrekt, at både tidsplan og budget er udfordret, blandt andet som følge af det rekordvåde år i 2019 og den globale pandemi i hele 2020, lyder det i et skriftligt svar fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.

Ifølge Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som har presset på for at få mere fart på opførelsen af den nye bro, er den aktuelle corona-epidemi dog langtfra hele forklaringen på forsinkelserne.

I en statusrapport fra begyndelsen af maj peger Vejdirektoratet på mangelfuld planlægning og strukturering som en af hovedårsagerne til, at SBJV halser efter tidsplanen.

Den nye bro skulle oprindeligt have stået klar til biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023, men det er nu udskudt til henholdsvis 2023 og 2024.