Fredericias gader ligger øde hen dagen efter regeringens opfordring om, at folk så vidt muligt bør blive hjemme for at forhindre, at mange bliver smittet med coronavirus på én gang. Foto: Peter Leth-Larsen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Dilemma: Skal du tage på arbejde eller blive hjemme på grund af coronavirus?

13. mar, 06:08
Skal du gå på arbejde eller blive hjemme fra jobbet? Det kan være svært at holde følelserne ude af ligningen og træffe den rigtige beslutning med coronavirustruslen hængende over hovedet. Erhvervspsykolog Thomas Lange giver dig her sit bedste bud på, hvad du bør gøre.

Onsdag aften meddelte statsminister Mette Frederiksen (S), at alle offentligt ansatte uden kritiske funktioner sendes hjem, og at offentlige institutioner som biblioteker, skoler, uddannelsessteder og daginstitutioner lukker, og at forsamlinger med mere end 100 personer forbydes.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan håndterer du brokkerøven på dit arbejde

Samtidig opfordrede statsministeren alle private arbejdsgivere til at lade deres ansatte arbejde hjemmefra i det omfang, det er muligt.

Men hvad skal du som privat ansat gøre? Skal du blive hjemme, eller skal du tage på arbejde?

A4 Arbejdsliv har spurgt erhvervspsykolog Thomas Lange fra AS3 Transition, hvordan man bedst løser dilemmaet.

 - Jeg vil ikke definitivt gå den ene eller anden vej. Men jeg vil give det råd, at man er ærlig over for chefen og sørger for at have en dialog med chefen, og hvis man er heldig, så har man en ansvarlig leder, som også tager afsæt i myndighedernes anbefalinger, siger han.

Hvorfor er det vigtigt at være ærlig og indgå i dialog med chefen i den her situation?

- Uanset din relation til chefen bør du komme ud af busken og fortælle, hvordan du har det med at gå på arbejde under de nuværende omstændigheder. På den måde sikrer du, at din leder har et informeret grundlag at handle ud fra. Det er svært at tage hensyn, hvis man ikke kender behovet. Hvis der er ti ansatte i din afdeling, vil der være ti forskellige opfattelser og bekymringer. Folk reagerer forskelligt på coronakrisen, og vi er nødt til at få alle de ting på bordet for at kunne finde de bedste løsninger for både de ansatte og virksomhederne.

Det er ret intenst at opleve, når statsministeren går ud onsdag aften og lukker store dele af samfundet ned. Mange af os kunne sikkert mærke et sus i maven, da meldingen kom
Thomas Lange, erhvervspsykolog

Hvorfor kan det føles som et dilemma at skulle melde ud til chefen, om man kommer på job eller bliver hjemme i disse dage?

- Den forpligtelse og samvittighed, vi udviser til hverdag på jobbet, forsvinder jo ikke, bare fordi vi står i denne nye situation. Mange af os går jo på arbejde for mere end bare at få løn.

Puster til dilemmaet

Hvordan puster det til dilemmaet?

- Fordi man måske gerne vil gøre en forskel for andre mennesker, når man går på arbejde. Vi ved jo også, at det skaber mening for mange at bidrage med noget i samfundet.

Hvem vil især kunne mærke dilemmaet på det private arbejdsmarked?

- Alle dem, der står med vigtige kritiske opgaver, som vil lukke samfundet ned, hvis ikke de bliver løst. Hvis Coop eller Salling Group sendte alle deres ansatte hjem, ville det jo få kæmpestore samfundsmæssige konsekvenser, fordi forsyningen af fødevarer og så videre ville blive påvirket.

Hvad er dilemmaet for dem?

- Skal jeg gøre, hvad samfundet har brug for, eller skal jeg passse på mig selv og mine egne. 

Og hvad anbefaler du dem at gøre?

- Der er ikke noget entydigt svar på det spørgsmål. Og det bliver endnu sværere, når følelserne som nu tager over, fordi de så styrer vores beslutninger og handlinger. 

Hvorfor er det et problem?

- Når du handler i affekt, kan du være sikker på, at du ikke ser alle sider af sagen og alle relevante perspektiver af sagen, og så er det svært at finde det rigtige svar på et problem eller et dilemma. Det skyldes, at den primitive del af hjernen – amygdala – bliver aktiveret, når vi går i overlevelsesmode. Samtidig bliver frontallapperne i hjernen, som vi bruger til at træffe fornuftige beslutninger, lukket ned. 

Statsministerens ord gav sus i maven

Hvorfor bliver vi påvirket af den her coronakrise i en grad, som forringer vores evne til at træffe fornuftige beslutninger? 

- Det er ret intenst at opleve, når statsministeren går ud onsdag aften og lukker store dele af samfundet ned. Mange af os kunne sikkert mærke et sus i maven, da meldingen kom, og mange blev formentlig også bekymret for deres nærmeste. Der er sikkert også nogle, der har sovet dårligere i nat på grund af udmeldingen, og som har kunnet mærke det igen i morges, da de stod op. Mange føler en utryghed på grund af en mangel på forudsigelighed. Hvordan ser verden ud om 14 dage? Hvordan skal jeg tackle situationen? 

Så dit bedste råd er, at du som ansat skal finde den bedste løsning i fællesskab med din chef?

- Ja. Vi er nødt til at mødes på midten, for det nytter ikke noget at stille sig stejlt som ansat og holde fast i, at man har ret til det og det. Eller omvendt, at man som chef overfor sine ansatte holder kategorisk fast i sine rettigheder som leder. Det tror jeg ikke på er løsningen, fordi dialogen så stopper.

Hvis vi bliver for kategoriske, lytter vi ikke til modparten, og så finder vi snæversynede og kortsigtede løsninger, og den her situation kræver ekstraordinære løsninger
Thomas Lange, erhvervspsykolog

Hvad er gevinsten ved at mødes på midten?

- Der er jo også et samarbejde, der skal fungere på den anden side af corona. Det langsigtede perspektiv kan man hurtigt glemme i krisetider. Vær god ved dine medarbejdere i modgang, og de bliver hos dig i medgang.

Men der er vel også forskellige interesser hos den ansatte og arbejdsgiveren?

- Ja, men hvis vi bliver for kategoriske, lytter vi ikke til modparten, og så finder vi snæversynede og kortsigtede løsninger, og den her situation kræver ekstraordinære løsninger.

Så man skal som ansat så vidt muligt både tage hensyn til sig selv og til at holde samfundshjulene kørende?

- Ja. Hvordan kan vi løse det her ved både at sikre driften i virksomheden og samtidig balancere myndighedernes anbefalinger bedst muligt, og det er jo nemmere sagt end gjort.

Har du set gode eksempler på det i disse dage?

- I Danish Crown har man inddelt arbejdet sådan, at de ansatte arbejder hjemme i ugeskift, hvor man deler virksomhedsdriften i to, så hvis en ansat bliver smittet, er man ikke nødt til at lukke produktionen helt ned. Flere virksomheder har simpelthen også forbudt forretningsrejser til andre lande, og det var endda besluttet flere steder, inden regeringens udmelding den 11. marts.