20151021-052717-4-1920x1420we
I USA fører den udskældte taxatjeneste Ubers stifter og tidligere topchef Travis Kalanick an i ræset om at sætte sig på markedet for spøgelseskøkkener. (Arkivfoto) Foto: Travis Kalanick

Uber-stifter og Amazon fører an:
Spøgelseskøkkener buldrer frem globalt

15. apr. 2021 06.33
Mens verden har været lukket ned, bliver der pumpet milliarder af kroner ind i såkaldte spøgelseskøkkener globalt. Det giver god mening, siger dansk investor.

I det første spøgelseskøkken i Danmark, Curb, steger og friterer fem udlærte kokke alt det takeaway, danskerne elsker. Køkkenet ligger i et nedlukket hotel på Vesterbro, men udgør i alt ni forskellige digitale restauranter, som kunderne kun finder på Wolts app. Det kan være burgere fra Smash, burritos fra El Burro eller kyllingevinger fra Bah-gawk!

Under corona-pandemien har investeringsselskaber og tech-milliardærer investerer massivt i spøgelseskøkkener som dette. Der er åbnet omkring 100.000 digitale restauranter i mere end 1000 spøgelseskøkkener alene i USA de seneste år.

Det skriver Fagbladet 3F.

Når kunder kun bestiller gennem platformene, kan restauranter leje sig ind i spøgelseskøkkener for at spare udgifter på både tjenere og den dyre husleje i byerne.

Derfor giver spøgelseskøkkener god mening for investorer at sætte penge i, fortæller Ulla Brockenhuus-Schack fra den danske venturekapitalfond, Seed Capital.

- Det er ekstremt omkosteffektivt at opbygge et digitalt restaurant-brand – eller flere under samme tag - uden den dyre husleje, siger hun og fortæller, at hendes datter, der boede i New York, ikke selv laver mad længere.

- Det var dyrere at handle råvare ind til hjemmelavet mad end at købe gode, færdiglavede madretter, siger hun.

I USA bestiller hver femte amerikaner takeaway mindst en gang om ugen, mens de unge ligesom Frederik og Ullas datter fra generation Z bestiller takeaway mindst tre gange om ugen, viser et amerikansk studie. Derfor bliver spøgelseskøkkener set som det næste skridt i den digitale udvikling af restaurationsbranchen, som ifølge Euromonitor kan vokse til en billiardforretning i 2030.

I USA fører den udskældte taxatjeneste Ubers stifter og tidligere topchef Travis Kalanick an i ræset om at sætte sig på markedet for spøgelseskøkkener.

Ifølge Wall Street Journal har hans virksomhed, CloudKitchens, investeret i over 40 nye spøgelseskøkkener i nedlagte varehuse og restauranter rundt omkring i USA. Med investeringer fra Saudi Arabiens nationale investeringsfond har han i alt åbnet omkring 100 køkkener i USA, Kina, Indien og Sydkorea. Herfra kan restauranter leje sig ind og sælge mad direkte gennem leveringsplatforme som fx. Ubers egen, UberEats.

Uber-stifteren bruger også af sine egne penge på projektet. I 2018 blev han nødt til at forlade Uber efter rygter om seksuelt upassende opførsel, og han solgte derfor sine Uber-aktier for et milliardbeløb.

For Travis Kalanick handler det om at kontrollere værdikæden til platformene. For i kapløbet om at sikre sig kunderne på det voksende marked, bliver det afgørende at kunne tilbyde den bedste, billigste og hurtigst leverede take-away til kunderne.

Som medejer af leveringstjenesten Deliveroo er verdens rigeste mand, Amazons ejer Jeff Bezos, også med i kapløbet om sikre sig infrastrukturen til den digitale restaurationsbranche.

Amazon ejer næsten 20 procent af Deliveroo, som for nyligt er blevet børsnoteret i London.

I 2016 åbnede Deliveroo sit første spøgelseskøkken i London. Siden har de åbnet over 250 over hele verden ifølge Wall Street Journal. Deliveroo's CEO, Will Shu, mener, at corona-pandemien har skubbet udviklingen med madlevering frem med to til tre år. Selvom restauranterne snart åbner og kunderne igen vil spise ude, er bekvemmeligheden ved at få mad bragt til døren kommet for at blive, mener han.

Deliveroo forventer derfor i løbet af 2021 at fordoble antallet af spøgelseskøkkener, der på appen bliver kaldt Deliveroo Edition.

Ved at kontrollere køkkenerne, kan platforme som Deliveroo og UberEats udnytte deres massive datahøst til at skræddersy de helt rigtige tilbud til forbrugerne.

Spørgsmålet er nu, hvornår de store madleveringsplatforme i Danmark selv tager skridtet og begynder at drive deres egne spøgelses køkkener, som de kan leje ud til restauranter på deres platform.

Herhjemme har Wolt fortsat ingen planer om at åbne deres egne spøgelseskøkkener. Men ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger, anbefaler Wolt restauranter at åbne spøgelseskøkkener, hvis de kan få adgang til et.

Curb har da også fået en gylden aftale med Wolt. Curbs kunder kan få leveret deres mad gratis ved køb over 120 kroner. Til gengæld har Wolt fået en partner, der udelukkende betjener deres kunder, og som samtidig har priser, der er lavere end andre sammenlignelige restauranter. Ifølge Børsen er Curb nu den tredje mest populære restaurant hos Wolt. Wolt og Curb deler da også samme investeringsselskab, EQT Venture, der har skudt omkring 20 millioner kroner i Curb.

- Vi har været vidner til Wolts hurtige vækst, og vi er begejstrede for at kunne bakke Curb op i deres ambition om at forandre værdikæden med tech-baserede køkkener, som kun er lavet for levering, siger Sandra Malmberg, der er chef i EQT Ventures i en pressemeddelelse.

I Danmark er Curb stadig i ‘opstartsfasen’. Men de er i gang med at udvide til Aarhus, og snart rykker de ind i nye lokaler på Frederiksberg, erfarer Fagbladet 3F.

Curb vil ikke stille op til et interview med Fagbladet 3F. De skriver i et mailsvar, at de har ‘fuld fokus på at etablere virksomheden’.

Wolt har heller ikke ønsket at kommentere på deres samarbejde med Curb.