Din stemmeføring kan vise sig afgørende for, om man får et job eller ej. (Arkivfoto) Foto: Lea Meilandt Mathiesen/Ritzau Scanpix

Stemmetræning: Sådan overbeviser du chefen

7. maj 2020, 10:25
Din stemme afspejler, om du er en selvsikker eller selvbevidst person - og om du er en, man gerne vil have i virksomheden.

Når du træder ind ad døren til jobsamtalen eller lønforhandlingen, så kan dine første ord forråde dig eller lægge fundamentet til en velorkestreret og professionel samtale.

Din stemme - og hvordan du bruger den - har nemlig stor betydning for, hvordan personen på den anden side af bordet opfatter dig. Og her gælder det først og fremmest om at spænde af i maven.

- Så falder tonelejet automatisk lidt længere ned. Vi har alle et sted, hvor vores stemme virker mest overbevisende - en optimal taletone, fortæller Klaus Møller, som er stemmetræner og indehaver af Klaus Møller Voice Studio.

- Den ligger altid i den dybeste tredjedel af vores stemme. Når nogle er nervøse, lægger de sig i den øverste tredjedel, og så bliver det lidt skingert, og vi opfatter usikkerheden, forklarer han.

Derfor er det afgørende, at du kommer til stede i din krop - det er også med til at få krop på stemmen.

- Tag dybe vejrtrækninger, og spænd af i mavemusklerne. Det sender et signal til hjernen om, at det ikke er farligt at være her. Og så virker du mindre anspændt, siger Klaus Møller og fortsætter:

- Når man tager sin professionelle stemme på, signalerer man, er her skal andre ikke lige afbryde.

Det gælder også, hvis du gang på gang føler, at de ting, du bidrager med på møderne, bliver overhørt. Det handler muligvis om måden, du får formidlet dem.

- Gennemfør dine sætninger hele vejen hen til punktummet, så du virker velovervejet, siger Klaus Møller.

Merete Nørgaard, som er stemmetræner og har en baggrund som skuespiller, betoner også forberedelse.

- Lav nogle åndedrætsøvelser, og fold hele kroppen ud. Forestil dig, at du gør dig så stor som muligt, det kan være med et powerpose. Så giver du også stemmen plads, siger hun.

- Du skal finde ind til en tone og en resonans, hvor det hele hænger sammen, og kroppen støtter op om stemmen. Det handler om overbevisningen om, at du ejer retten til at være på.

Din kropspositur er med til at sende beskeden til din hjerne, at du har ret til at tage plads.

- Du må aldrig sidde med følelsen af, at nu gør jeg det lige så kort som muligt, så jeg ikke tager andres tid. Så bliver det ligegyldigt at kommunikere, siger hun.

Forestil dig, at dem, du skal kommunikere til, fysisk sidder bag ved dig. Så når dine ord helt ud i hjørnerne.

Derudover peger Merete Nørgaard på, at du ikke må være bange for pauser. Det gør dine ord stærkere og giver dig samtidig mulighed for lige at trække vejret. Og så giver det dine tilhørere mulighed for at fordøje dine ord.

Hvis du er bange for, at andre skal bruge pausen til at bryde ind, kan du bruge dit kropssprog.

- Ved at læne dig lidt frem over bordet, så tager du fysisk plads og signalerer, at du stadig er i gang, forklarer Merete Nørgaard og tilføjer:

- Når du læner dig tilbage, så overgiver du pladsen til andre. Det kan være godt, når du vil signalere, at du lytter.

/ritzau fokus/