20180807-134915-5-1920x1079we
Fagbladet 3F beskriver flere sager, hvor vognmænd har modtaget lønkompensation uden at sende chaufførerne hjem- Dette er et modelfoto.(Arkivfoto) Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Hjælpepakker: Mistanke om omfattende svindel i taxibranchen

6. dec 2020, 16:05
Taxivognmænds brug af statens hjælpepakkeordninger ligner bedrageri, mener ekspert. Chauffør-fagforbund mistænker systematisk snyd

En række taxivognmænd har angiveligt stukket hånden uberettiget i statskassen.

Fagbladet 3F er i en gennemgang af en lang række taxivognmænd, der har modtaget penge fra hjælpepakker, stødt på flere eksempler, hvor vognmænd har modtaget lønkompensation uden at sende chaufførerne hjem, eller pludselig da hjælpepakkerne blev indført, har tredoblet antallet af ansatte og søgt lønkompensation.

Hvis nogle taxivognmænd har snydt sig til skillinger fra statens skattekiste, kan det skyldes, at branchen fra den ene dag til en anden mistede sit eksistensgrundlag, da statsministeren i marts beordrede danskerne indendøre, forklarer Lars Kiertzner, statsautoriseret revisor og chefkonsulent hos FSR – danske revisorer.

- Taxibranchen har været karakteriseret ved, at den aldrig har været lukket ned, men at den er blevet meget hårdt ramt af krisen. Hvis man er hårdt presset, kan man forestille sig, at det er en forklaring på, at man bliver fristet til at snyde, siger Lars Kiertzner.

To taxichauffører, Fagbladet 3F har talt med, føler sig snydt af deres vognmand, Lazfa Automation IVS, som har modtaget 782.898 kroner i lønkompensation.

De undrede sig, da de modtog en besked i deres e-boks om, at vognmanden havde modtaget lønkompensation for dem. For de var aldrig blevet sendt hjem på lønkompensation.

- Jeg var tvunget til at gå på arbejde, selvom der næsten ikke var nogen kunder. Jeg kunne ikke betale mine regninger, og jeg har været nødt til at bede kommunen om hjælp til at betale min husleje, fortæller den ene chauffør.

Søgte lønkompensation

Vognmanden søgte lønkompensation ad to omgange: 662.265 kroner 9. april for 10 medarbejdere og 120.623 kroner for tre medarbejdere 20. april.

Og vognmanden søgte også for de to pågældende chauffører for marts måned, selvom de aldrig var blevet hjemsendt på lønkompensation.

For beskeden fra vognmanden havde lydt, at staten snød, og at de ikke kunne få lønkompensation, fortæller den anden chauffør.

- Jeg tænker, at han tror, at fordi jeg er indvandrer, så kender jeg ikke loven og reglerne, siger han.

De to chauffører ønsker ikke at stå frem med navn, men Fagbladet 3F er bekendt med deres identitet.

Ejeren af Lazfa Automation IVS, Mohammad Chaudhry Afzal, har 10. november tilbagebetalt de 782.898 kroner, som virksomheden uberettiget modtog 30. april i lønkompensation.

Søgte ved en fejl

Han forklarer, at han søgte pengene ved en fejl.

- Der var sket en fejl, og vi fandt ud af, at vi ikke var berettiget til at modtage pengene, fordi mange af chaufførerne var stoppet, og så sendte vi pengene tilbage, siger Mohammad Chaudhry Afzal, der er ejer af Lazfa Automation IVS.

Efter at have modtaget lønkompensation 30. april kontaktede vognmanden både den 1. og 4. maj Erhvervsstyrelsen for at informere om, at han havde søgt lønkompensation ved en fejl, og at han gerne ville tilbagebetale beløbet.

At man skulle komme til at søge lønkompensation ved en fejl, undrer Lars Kiertzner, statsautoriseret revisor hos FSR – danske revisorer.

For at søge lønkompensation skal arbejdsgiveren nemlig skrive under på, at man har hjemsendt sine medarbejdere, angive de datoer, hvor de har været hjemsendt, og man skal oplyse cpr-numrene på de ansatte, man har hjemsendt.

- Hjemsendte medarbejdere er hjemsendte. Det har jeg svært ved at se, man kan være i tvivl om. Hvis man har modtaget lønkompensation og aldrig har haft intentioner om at sende sine medarbejdere hjem, så er det klokkeklart bedrageri, siger Lars Kiertzner.

Hos 3F Københavns Chauffører har 14 chauffører henvendt sig, fordi de mistænker, at deres vognmand har snydt med lønkompensationsordningen.

Det fortæller faglig konsulent i 3F Københavns Chauffører Bo Weye Hansen.

- Chaufførerne er alle gået på arbejde under nedlukningen, og på trods af det har de fået en meddelelse i deres e-boks om, at deres vognmand har søgt lønkompensation for dem, siger han og fortsætter:

- Vi har så kunnet konstatere ved at se på deres lønsedler, at chaufførerne ikke har modtaget lønkompensation.

Bo Weye Hansen har også set andre eksempler, han finder dybt mistænkelige.