Danskere, der bliver ramt af sygdom, skal ofte svare på spørgeskemaer fra pensionsselskaberne, der er svære at forstå, lyder kritikken fra eksperter og advokater (Arkivfoto). Foto: Camilla Rønde/Ritzau Scanpix

Syge havner i klemme: Skal svare på uigennemskuelige skemaer fra pensionsselskaber

25. aug 2020, 12:06
Danskere, der bliver ramt af sygdom, skal ofte svare på spørgeskemaer fra pensionsselskaberne, der er svære at forstå, lyder kritikken fra eksperter og advokater.

Hvis du bliver syg, kan dit pensionsselskab bede dig udfylde et skema, hvori du gør rede for, hvordan du er begrænset i forhold til din sygdom. Men ofte er disse skemaer så svære at forstå, at flere danskere havner i klemme, når de har besvaret skemaerne.

Det vækker nu kritik hos en lang række eksperter og advokater. Det skriver DR.

LÆS OGSÅ: Juraprofessor om overvågning: Forsikringsselskaber må hverken mere eller mindre end os andre

I en rundspørge foretaget af DR svarer 40 erstatningsadvokater, at syge og førtidspensionister har svært eller meget svært ved at udfylde skemaerne korrekt og fyldestgørende. Blot tre advokater synes, at skemaet er let at svare på. I alt har 65 erstatningsadvokater, der repræsenterer kunder, svaret på rundspørgen.

Seniorforsker Finn Breinholdt Larsen fra konsulenthuset Defactum under Region Midtjylland har set spørgeskemaer fra flere pensionsselskaber. Han forstår godt, at kunder kan have svært ved at svare på dem:

- Man kan bringe folk i en situation, hvor de ikke ved, om de svarer sandt, fordi spørgsmålene er lidt tågede og vævende. På den måde ender man i en situation, hvor man ikke kan stole på, hvad folk siger. Det er ikke, fordi folk lyver, men fordi de får stillet nogle spørgsmål, som er svære at svare på, siger forskeren, der selv står bag store spørgeskemaer om danskernes sundhed.