Georg_Stage_Udklip
Skibsassistenterne, der alle er mellem 17,5 og 22 år, får ud over skibsteknisk erfaring også undervisning i blandt andet sø-sikkerhed, maritimengelsk og navigation på deres 20 ugers ophold. Foto: Privat

Erhvervsuddannelser skal skabe fællesskaber

26. nov 2020, 16:25
Samarbejde, fællesskab og faste rammer har betydning for, at unge efter et ophold på skoleskibet Georg Stage har succes med at læse videre. Det mener to eksperter, der også ser mulighed for at bruge den erfaring på andre uddannelser.

De unge, der har været med ombord på skoleskibet Georg Stage, videreuddanner sig som regel efter et ophold.

En analyse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at otte ud af ti elever har en uddannelse ud over grundskoleniveau 15 år efter, de har været afsted med Georg Stage.

LÆS OGSÅ: Regeringen lukker tilbud til ufaglærte med læseproblemer: - Det bliver svært at erstatte

Det er på trods af, at 70 procent af eleverne har afbrudt mindst en uddannelse, når de stiger ombord på skoleskibet.

Til en paneldebat om ungdomsuddannelser på Ungdomsøen gav to eksperter deres bud på, hvordan det kan være.

Alle mennesker har brug for at være i et fællesskab, hvor andre mennesker behøver dig
Stina Vrang Elias, adm. direktør i DEA

-  Man samarbejder for man skal jo få skibet til at sejle, og man kan se, at alle har en rolle. Det er en kæmpe udfordring for os i vores samfund og uddannelsessystem at få de unge mennesker til at føle, at de er behøvede, sagde Stina Vrang Elias, der er administrerende direktør i tænketanken DEA,.

DEA har blandt andet har til opgave at tilvejebringe viden om ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.

Hun mener også, at fællesskabet har stor betydning for de unge i forbindelse med en uddannelse:

- Alle mennesker har brug for at være i et fællesskab, hvor andre mennesker behøver dig. Man kan godt have en fornemmelse af, at nogle af de mennesker, der går på Georg Stage måske ikke har følt, at de har været behøvet i det fællesskab, som de hidtil er indgået i. Vi har alle sammen lyst til at komme hen et sted, hvor vi betyder noget for nogle andre. Og det bliver etableret i dette undervisningsmiljø, at man er en del af et fællesskab.

Lærer at begå sig

Stina Vrang Elias mindede også om, at unge har brug for nye fællesskaber, når de forlader familien og dermed et fællesskab, som har været givet.

Hun fremhævede desuden, at ambitionen med erhvervsuddannelsesreformen fra 2014 netop var at skabe nogle ungemiljøer.

Men i praksis har det vist sig vanskeligt at skabe disse miljøer, fordi man som elev kan blive kastet rundt mellem forskellige uddannelsesinstitutioner samtidig med perioder i praktik, hvor man er væk fra studiemiljøet.

- Vi bliver nødt til at adressere problemerne med at skabe fællesskaber igen, hvis vi vil have unge mennesker til at synes, at erhvervsuddannelserne er attraktive.

LÆS OGSÅ: Skoleskib hjælper rodløse unge: Uden havde jeg ikke haft mit job i dag

Succesen med Georg Stage kan være vanskelig at overføre til andre uddannelser, blandt andet fordi man ikke bor på mange andre uddannelse.

Camilla Hutters, der er leder af Nationalt Center for Erhvervspædagogik og paneldeltager, mener dog, at man kan lade sig inspirere af de længerevarende praktiske opgaver, som man løser i fællesskab, og så tror hun på, at unge har behov for at lære at begå sig på en arbejdsplads, sådan som man lærer på Georg Stage.