60 procent svarer i undersøgelsen, at de stiller færre spørgsmål, når undervisningen foregår online. (Arkivfoto) Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Stort flertal af studerende er utilfredse med fjern­undervisning

29. jun 2020, 06:46
Mange studerende ser onlineundervisning som dårligere end den normale undervisning, viser undersøgelser.

Langt over halvdelen - 71 procent - af de studerende mener, at kvaliteten af fjernundervisningen er dårligere eller meget dårligere end den vanlige undervisning.

Det viser en ny undersøgelse lavet af fagforeningen Djøf blandt 1.041 studerende medlemmer, skriver Dagbladet Information.

Men onlineundervisningen er langt fra slut, når de studerende igen må møde op på universiteterne efter ferien.

Både Copenhagen Business School og Københavns Universitet har meldt ud, at godt halvdelen af undervisningen fortsat vil foregå online.

Derfor er studenterundersøgelsens resultater også dybt bekymrende, mener formand for de 22.000 medlemmer af Djøf Studerende, Kristian Nysom Lassen.

- Det er ikke optimalt, at så mange af de adspurgte synes, undervisningen er blevet væsentligt ringere. Det er en indikation på, at den digitale undervisning i den nuværende form ikke er optimal.

- Især ikke, når CBS og KU lægger op til at videreføre det. Så er de nødt til at høre de studerende, inden de kører videre. Også så det ikke bare bliver en spareøvelse, siger han til Ritzau.

60 procent svarer, at de stiller færre spørgsmål, når undervisningen foregår online.

Og det er netop et af problemerne, siger Kristian Nysom Lassen.

- Der er en form for videnstab. Man får ikke den viden og får ikke spurgt om det, man ville, som hvis man var sammen fysisk. Der er ikke den dialog, man ellers ville have haft.

- Hvis man allerede nu kan mærke, at der er færre spørgsmål - og det har flere lærere også sagt - så er det bare en yderligere forringelse af vores uddannelser, siger Kristian Nysom Lassen.

34-årige Julie Hjorth Hansen, der læser uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet i Emdrup, er en af de studerende, som opfatter onlineundervisningen som meget dårligere end den normale undervisning.

Undervisningen har været kaotisk, og hendes hold har haft langt færre timer, forklarer hun.

- Onlineundervisning har ikke fungeret for mig. Jeg synes, det har været helt forfærdeligt at sidde derhjemme og føle mig ensom og miste motivationen, siger hun til Information.

En anden undersøgelse lavet af CBS Students blandt 114 studerende på Copenhagen Business Schools 26 studier peger i samme retning, som undersøgelsen fra Djøf.

Her var 54 procent af de studerende utilfredse med den onlineundervisning, de har modtaget i det netop afsluttede corona-semester.

Kristian Nysom Larsen nævner dog også, at der er fordele ved undervisning over eksempelvis Zoom eller Skype.

Blandt andet kan man optage undervisningen og se den igen efterfølgende, hvilket også hjælper de studerende, som ikke kan deltage.

/ritzau/