Staten får kæmperegninger for transport af tolke tværs over landet

frederik
Frederik R. Pedersen, direktør i tolkefirmaet EasyTranslate. Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
12. aug. 2019 22.00
Det vælter ind med klager over tolke fra tolkefirmaet EasyTranslate, som Rigspolitiet har brugt siden 1. april. Herunder er et udpluk af de mange klager, der blandt andet handler om tolke, der udebliver, er uegnede eller bliver sendt langvejs fra.

Det omdiskuterede tolkefirmaet EasyTranslate lever på flere punkter ikke op til rammeaftalen med Rigspolitiet om levering af tolke, men der er ikke kun tale om tolke, der udebliver.

LÆS OGSÅ: EasyTranslate har ikke kun problemer med de mange klager, men de har også talt usandt i udbudsmaterialet. 

Herunder er eksempler på, at tolke aldrig er blevet kontaktet af EasyTranslate og således ikke ved, at de skal møde op. Andre gange sender firmaet tolke tværs over landet, selvom de ifølge aftalen altid skal sende nærmeste tolk. Det betyder kæmperegninger til statskassen på flere tusind kroner.

Det fremgår af en aktindsigt A4 Nu har fået i klager til Domstolsstyrelsen. Klagerne kommer fra retter i hele landet og fordeler sig jævnt ud over de sidste fire måneder, siden EasyTranslate 1. april overtog tolkeordningen fra Rigspolitiet.

Glemt kodeord