Der har været både fordele og ulemper forbundet med hjemmearbejde under corona-krisen for de ansatte i Sorø Kommune Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Gode erfaringer under corona i Sorø: Færre møder har givet mere fokus på kerneopgaven

27. okt 2020, 16:00

Denne artikel er oprindeligt bragt på HK Kommunal.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Corona-krisen har haft både gode og dårlige effekter i Sorø Kommune, men overordnet har perioden givet rigtig meget læring, lyder en intern rapport med erfaringsopsamling. Blandt andet med stor ros til administrationen og ideer til nye arbejdsformer. Det skriver HK Kommunal.dk.

Sorø Kommune har samlet erfaringer fra corona-perioden i en intern rapport, hvor man har interviewet en lang række af ansatte, politikere, chefer og eksterne interessenter.

LÆS OGSÅ: Lene sælger kufferter: 'Der er blevet taget hensyn til rejsebranchen, men ikke til os

Først og fremmest får administrationen stor ros fra politikerne.

- Der er blevet udvist tillid til administrationen, som har grebet tilliden til stor ros. Der er blevet ydet god service i forhold til samarbejde, svartider og sagsfremstillinger, lyder det i rapporten.

Større produktivitet

Men den største effekt har nok kunnet ses under emnet "Arbejdsmiljø og trivsel".

Her er konklusionen meget positiv – nemlig at de nye arbejdsformer med øget hjemmearbejde og opdeling i mindre teams har været en positiv oplevelse.

- Færre møder har givet mere fokus på kerneopgaven, som samtidig har givet mere fleksibilitet, større effektivitet, lavere stressniveau med færre forstyrrelser, tid til fordybelse og ikke mindst bedre sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv.

Lederne har været ekstremt pressede

Men alt er trods alt ikke rosenrødt på det felt. Selv om antallet af arbejdsskader har været lavere end normalt, så har de fysiske arbejdsforhold ikke været optimale.

LÆS OGSÅ: Rengøringsassistenten Katarina: 'Vi er lige så lige uundværlige som kontorfolk'

Især lederne har været ekstremt hårdt presset og flere har oplevet at arbejde nærmest 24/7 siden marts.

Ligesom man understreger, at der ER stor forskel på, hvordan ansatte bedst trives. Nogle har nydt at arbejde, men for andre har det været belastende, og savnet af det sociale aspekt med kolleger har været stort.

Forslag til nye arbejdsformer

De generelt gode erfaringer giver anledning til nye forslag til, hvordan arbejdet frem over kan tilrettelægges.

  • Fælles fordybelsestid på rådhuset to timer hver formiddag, hvor man ikke forstyrres, forventer svar på mail o.lign.
  • Faste dage med hjemmearbejde, fx to dage hjemme og tre dage på kontoret med klare regler for hjemmearbejde, herunder mulighed for at kunne være helt, halvt og kvart syg.
  • Det rette udstyr til alle relevante medarbejdere med webcam, headset, mobilscannere, bærbar og lignende ligesom aftaler om viderestilling af telefon og at callcentret har de rigtige informationer.
  • Ny mødekultur med retningslinjer for brug af Teams, både i forhold til mødelængde, struktur, god Teams-mødeetik, ligesom default-indstillingerne i Outlook bør ændres med mulighed for kortere møder.

Kommunernes Landsforening har desuden sat gang i et landsdækkende projekt med at få samlet erfaringerne fra forårets corona-situation.

LÆS OGSÅ: A4 Overenskomst – nyt nichemedie om arbejdsmarkedsaftaler og dem, der laver dem