Indvandrerkvinde_S__ren_Bidstrup_Ritzau_Scanpix
Bente Jensens 88-årige mor fik afslag på hjælp til støvsugning i hjemmet. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Søgte om hjælp til rengøring:
88-årig fik manual til støvsugning

10. dec. 2020 18.28

Denne artikel er oprindeligt bragt på Faglige Seniorer.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

- Min mor er 88 år gammel. Hun er træt og samtidig er hun psykisk påvirket af COVID19-isolation og hun kan ikke længere holde til at gøre ret meget rent, fortæller 58-årige Bente Jensen fra Hvidovre til Faglige Seniorer.

Derfor søgte hun om hjemmehjælp til sin mor. Men Københavns Kommune mener, at Bentes mor kan klare sin rengøring selv. I stedet for at sende en hjemmehjælper, landede der et afslag og en manual til støvsugning i morens e-boks.

LÆS OGSÅ: Professor om sosu-mangel: 'Vi kommer til at se et sammenbrud i velfærden'

- Min mor har støvsuget hele sit liv. Hun har ikke brug for en manual. Hun har brug for hjælp, siger en rystet Bente Jensen.

Usamarbejdsvillig

Af kommunens afslag fremgår det, at Bentes mor sammen med en medarbejder har vurderet, at hun er i stand til at støvsuge. Det kan Bente ikke genkende.

- Jeg var til stede under mødet, og min mor har ikke sagt, at hun selv kan klare støvsugningen – tværtimod! I øvrigt ved jeg ikke, hvordan medarbejderen kan vurdere det ud fra en samtale.

Senere fik Bentes mor besøg af en af kommunens medarbejdere, der ville se Bentes mor støvsuge, hvilket hun afviste. Videre i afslaget står der derfor: "Du har ikke ønsket at deltage i praktisk afprøvning sammen med medarbejder".

Kilde: Uddrag af afslaget. Screenshot fra Faglige Seniorer.dk.

- De siger jo groft sagt, at min mor er usamarbejdsvillig. Men det er noget sludder. Hun er påvirket af sin høje alder og af hele situationen med COVID-19. Hun er ikke fysisk syg, men det må da være underordnet om det er fysisk eller psykisk. Det handler om, at hun er gammel og ikke kan ikke overskue at gøre rent. Derfor har hun brug for hjælp.

Uværdig alderdom

- Der er temmelig støvet i min mors hjem, og det er ærlig talt ikke særlig rart. Jeg hjælper så godt jeg kan med at handle ind og vaske tøj, men jeg kan ikke klare det hele, siger Bente.

LÆS OGSÅ: Sosu’en Hanne får energi af øget anerkendelse: 'Pludselig blev vi kaldt hverdagens helte'

Hun fortæller, at hendes mor godt selv kan se, at der ikke er så rent mere, men hun har ikke energi til at gøre ret meget rent længere.

- Det er ikke så rart at være der, når der ikke bliver taget hånd om rengøringen, men jeg føler mig efterhånden magtesløs. Det er en uværdig måde at blive ældre på.

Kommune: Vi støtter borgere til klare sig selv

Faglige Seniorer har spurgt den ansvarlige i Københavns Kommune, om Bente Jensens mor er blevet behandlet rimeligt.

LÆS OGSÅ: Ekspert: SOSU-fagets blakkede ry skal ændres, hvis vi vil have god ældrepleje

Det har desværre ikke været muligt at få et interview, men Helle Schnedler, centerchef for Center for Omsorg og Rehabilitering i Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning, svarer i en mail:

Er det værdigt at ældre skal leve i deres eget skidt, når de ikke længere har energi til at gøre rent?

"Et værdigt ældreliv handler om at kunne leve det liv, man selv ønsker, også selvom man er blevet afhængig af at få hjælp. Derfor har Københavns Kommune fokus på at støtte borgerne til at kunne klare sig i eget hjem så længe som muligt, og vi tilbyder derfor også som det første indsatser, der støtter og giver borgeren redskaber til at klare de opgaver, han eller hun selv kan."

Kan du forstå, at den pårørende finder det provokerende, at I sender en manual til støvsugning til en kvinde, der har støvsuget hele sit liv?

"Når en borger henvender sig med ønske om hjælp til rengøring, vurderer visitationen i første omgang, om vejledning og rådgivning over telefonen, er relevant. Den telefoniske vejledning kan følges op med skriftlige guides til gode måder for eksempel at gøre rent på, når man er blevet ældre og opgaven kan virke uoverskuelig. Hvis borgeren ikke oplever, at udfordringen er løst, og derfor vender tilbage, tilbyder kommunen typisk et udrednings- og rehabiliteringsforløb, hvor det i samarbejde med borgeren afgøres, hvilken hjælp, borgeren har brug for."