Det er ikke en god forretning for landets små autoværksteder. (Arkivfoto) Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Små autoværksteder presses af store forsikringsselskaber

14. jul, 06:30

Når din bil bliver ramt af en skade er det langtfra nogen guldrandet forretning for autoværkstedet at få den gjort køreklar igen.

Rent faktisk kan det være penge lige op af lommen, lyder kritikken fra indehaver af Fair Biler i Næstved, Martin Baad.

Det skriver Sjællandske.

- Når Falck kommer med en bil, der ligner en krøllet sølvpapirskugle, så skal vi bruge halvanden time på at erklære den totalskadet. Det giver lige nøjagtigt 0 kroner til værkstedet, siger Martin Baad.

Han mener, at værkstederne presses af forældede takster til reparation af stadig mere komplicerede skader, dyrt indkøbt udstyr og bilejernes forventning om en nyere gratis lånebil - på værkstedets regning.

- Hvis du kommer med en tre år gammel Toyota Auris og får udleveret en 10 år gammel smadderkasse, så bliver kunderne sure. Og hvem finansierer den lånebil? Det gør jeg, siger Martin Baad.

Han er langt fra ene om kritikken. Otte ud af 10 medlemmer af Autobranchen Danmark bakker op. Det samme gør foreningens direktør, Gitte Seeberg, som fortæller at mange værksteder føler sig klemt af forsikringsselskaberne, som er svære at forhandle med.

I brancheforeningen Forsikring og Pension oplyser underdirektør Maria Clausen, at det må være op til de enkelte værksteder selv at forhandle takster med forsikringsselskabet.

- Det vil stride mod konkurrencelovgivningen, hvis forsikringsbranchen udarbejder fælles standarder for prissætning, skriver Maria Clausen i et skriftligt svar til Sjællandske.