Statsminister Mette Frederiksen meddelte mandag aften, at eleverne i 0. - 5. - klasse kan begynde i skole fra den 15. april. Arkivfoto. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Skolelederformand: Skoler kommer til at åbne i forskelligt tempo

7. apr 2020, 09:24
Skoleledere står foran et stort logistisk arbejde, når planen for skoleåbninger efter påske skal lægges, siger formand for skolelederne Claus Hjortdal. Han forudser, at selv skoler i samme kommune kan komme til at åbne på forskellige tidspunkter.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4nu.dk som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af den jourhavende på A4 Nu. 

En blød start for skoleåbninger. Det er noget, som formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal hæfter sig ved, efter statsminister Mette Frederiksen har meldt ud, at eleverne i 0. - 5. - klasse kan begynde i skole fra den 15. april.

LÆS OGSÅ: Læreren Emma slår alarm: "Jeg kan ikke sende min datter i folkeskolen"

- Det bliver et stort logistisk og praktisk og sundhedsmæssigt arbejde for skoleledere for at få det her i gang, siger han og fortæller, at han først i morgen får mere at vide, hvilke retningslinjer, som skolerne skal følge, når de åbner.

- Hvor mange kvadratmeter, skal der være? Hvilke krav er der til rengøring? Det er ting, som vi først får mere at vide om i morgen. Det bliver et stort stykke arbejde, siger Claus Hjortdal.

Lokale forskelle

Han sætter stor pris på, at først når kommunalbestyrelsen ud fra sundhedsmyndighedernes retningslinjer vurderer, at det er forsvarligt, vil den enkelte skole kunne åbne.

- Heldigvis meldes det ud, at det er en blød start, og det skal gøres i forhold til individuelle forhold. Det giver luft. Der er nogle skoler, hvor det kan gå hurtigt, fordi de har store fysiske rammer. Nogle vil få det svært med mindre fysiske rammer og mindre udearealer, siger Claus Hjortdal og tilføjer:

- Det kommer til at foregå i forskelligt tempi, man kan forstille sig, at det vil være forskelligt tempi inden for en enkelt kommune.

Skolerne kan håndtere situationen

Han mener, at skolerne godt kan håndtere opdelingen i små elever på skolen og store elever hjemme.

- At det kun er til 5. klasse, giver plads. Det er afgrænsede team, som har eleverne. Mange plejer at have det til 6. klasse, men det skal vi nok finde ud af. Nogle lærere er på skolen, andre er primært hjemme. 

Stadig nødundervisning

Han understreger, at al undervisning i den kommende tid er nødundervisning.

- De kalder det stadig nødundervisning lige meget, om man er på skolen eller hjemme. Det er reglerne om nødundervisning, der gælder.

Det betyder, at der er vide rammer for undervisningen.

- Alle fra 0.-5. klasse forventes tidsmæssigt at have en fuld skoledag inklusiv SFO. Men vi har vide rammer for holddeling, og om eleverne skal i skole hver dag. Der bliver opfordret til, at man er så meget udendørs med eleverne, som man kan. Det gælder om at bruge de indendørs faciliteter i begrænset omfang. 

Lærere og pædagoger vil blive smittede

Når lærere og elever i de mindste klasser bliver de første til at åbne samfundet, kommer de også til at blive udsat for mulig smitte. Men det barske budskab er, at sådan har det altid været, lyder det fra Claus Hjortdal.

- Vi er altid tæt på smittekilder, fordi vi er tæt på børn. Den gode del er, at vi skal sørge for god hygiejne, for så er smittekilden mindre. Men det forventes at det der kommer flere smittede.