Filippinske chauffører boede under slumlignende forhold i Padborg. Foto: 3F/arkivfoto

EU-pakke sætter stopper for filippiner-finte: Store bøder kan vente chauffører

9. jul, 17:42
Vejpakken kan få store konsekvenser for firmaer som Kurt Beier Transport A/S, der udnytter huller i EU-lovgivningen til at underbetale chauffører.

EU’s vejpakke er godt nyt for lastbilchaufførerne, men dårligt nyt for vognmandsfirmaer som det omstridte Kurt Beier Transport A/S, der i 2018 havde 26 filippinske chauffører kørende for sig til 15-20 kroner i timen, mens de levede under usle forhold i en slumlejr i Padborg.

Vejpakken, der i går blev vedtaget i Europa-parlamentet, har til formål at bekæmpe social dumping på de europæiske landeveje.

Men den sætter samtidig også en stopper for den såkaldte filippiner-finte, der blandt andet tillader vognmandsfirmaer at have postkasseselskaber i lande som Polen, som de derigennem kan bruge til at underbetale chaufførerne.

Det skriver Fagbladet 3F.

Helt konkret betyder det, at et firma som Kurt Beier Transport A/S kan imødese store bøder, hvis virksomhedens chauffører fortsat tvinges til at bo i lastbilerne i månedsvis. Det bliver fremover hårdt sanktioneret.

For chauffører må ikke holde almindelige ugehvil i lastbilerne. Samtidig er indkvartering i slumlejre i Padborg i weekenden heller ikke en mulighed. Det betyder, at chaufførerne skal til Polen og holde fri.

Kurt Beier Transport A/S kan, hvis virksomheden fortsat gør sig bemærket hos myndighederne, ende på en fælles europæisk sortliste over virksomheder, der ikke har adgang til at køre på Europas veje.

Kurt Beier Transport A/S kan imødese grundig fysisk og digital kontrol i hele Europa. Her vil myndighederne desuden i et større omfang lave fælles og målrettede kontroller.

Kontrollen bliver også lettere for myndighederne. Dels fordi nye digitale og satellit-forbundne kontrolapparater udgør krumtappen i kontrollen af chaufførernes køre/hviletid, og dels fordi der er et nyt krav om, at lastbiler skal retur til hjemlandet.

Endelig er der også et krav, at chauffører skal have løn som udstationerede, når de kører i Vesteuropa.

- Jeg er meget glad for, at vejpakken på EU-plan nu kan forhindre skruppelløse firmaer som Kurt Beier Transport A/S i at udnytte andre mennesker, som det skete med de filippinske chauffører i Padborg-sagen, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen.

Kurt Beier Transport A/S kommer især til at møde en række store problemer på virksomhedens hovedmarked: Transporter mellem Danmark og Tyskland/Italien.

Det glæder EU-politiker Marianne Vind (S), som sidder i Europa-Parlamentets Transportudvalg.

- Social dumping er et stort problem på de europæiske motorveje. Nu får vi endelig styrket lovgivningen, så vi kan sætte foden ned over for vognmænd som Kurt Beier, der udnytter smuthuller til at underbetale og udnytte lastbilchauffører, siger Marianne Vind.

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med direktør i Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, for en kommentar.