Den danske spil-branche er et guldæg, der bliver glemt igen og igen

20191022-162856-L-1920x1280we
Direktør Jørgen Ramskov fra Producentforeningen ønsker den danske spilindustri meget længere frem i lyset. Computerspil har en stor betydning for danskernes kulturliv. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
1. jul. 2022 06.00
Spilbranchen omsætter i dag for milliarder, men er hverken bredt omtalt eller anerkendt som kulturinstitution. Det vil Producentforeningen meget gerne ændre på.

Den danske computerspilbranche er en uopdaget guldmine.

Det mener Jørgen Ramskov, formand for Producentforeningen, der for nyligt præsenterede en rapport, der blotlagde bugnende væksttal for den danske underholdningsbranche. Den danske spilbranche lå som topscorer med en omsætning for 3,2 milliarder kroner i 2020, hvilket var en fordobling fra året før.

Og spørger man Jørgen Ramskov, er det på tide, at politikerne får øjnene op for potentialet.

“Computerspil er et kulturmedie, der bruges af rigtig mange mennesker på tværs af alder - og det er også en branche, der beskæftiger mange mennesker. Når man ser på, hvad Finland og især Sverige har gjort, kan jeg ikke se andet end, at vi i Danmark har rigtig store muligheder for at gøre noget lignende,” siger Jørgen Ramskov til A4 Arbejdsliv.

Glemt kodeord