I sidste uge startede OK20-forhandlingerne på industriområdet. Næste gang er det transportområdets tur, og her bliver social dumping et hovedemne. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Christiansborg-strid kan give grus i maskineriet for OK20-forhandlinger

13. jan, 06:03
DA og FH blev sidste år enige om en løsning på de massive problemer med løn- og arbejdsvilkår i transportbranchen, som Folketinget skal gøre til lov. Men politikerne strides om centralt punkt. Kommer der ikke snart en løsning, bliver det et tema i OK-forhandlingerne på transportområdet, mener eksperter.

Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) storstilede aftale, der skal sætte en stopper for den udbredte dumping af løn- og arbejdsvilkår for især østeuropæiske chauffører, ligger nu på den socialdemokratiske beskæftigelsesministers, Peter Hummelgaard Thomsen, bord. Det er hans ansvar at skabe et politisk flertal for aftalen.

Dansk Folkeparti og Venstre vil ikke stemme for aftalen, som den ser ud nu, da de mener, at den vil indføre monopollignende fordele til 3F. Det komplicerer tingene for beskæftigelsesministeren, der har fået travlt med at komme i mål med et flertal.

Få fuld adgang til A4 Arbejdsliv


Første måned for 1 kr

Herefter 49 kr/måned

Kontakt­oplysninger

Log ind på A4 Arbejdsliv
Glemt kodeord?