Ifølge flere kommunale chefer ligger deres medarbejdere nu vandret, fordi de manuelt skal gå systemets afgørelser efter i sømmene og hjælpe borgere, som ikke har fået deres sygedagpenge. (Arkivfoto) Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Nyt system giver sygedagpenge-kaos: 'Dybt alarmerende'

6. nov 2020, 09:29
Nyt it-system skulle automatisere sagsbehandling, men medfører alvorlige fejl i udbetaling af sygedagpenge. Fagforbund og kommunale chefer er bekymret for borgernes retssikkerhed.

For mange danskere på sygedagpenge er det i øjeblikket forbundet med stor usikkerhed, om der går penge ind på kontoen i starten af måneden, skriver Altinget.

Sådan har det været siden juni, hvor et nyt it-system blev rullet ud i kommunerne.

Flere kommuner bekræfter over for Altinget, at systemet genererer fejlagtige afslag samt medfører forkerte eller forsinkede udbetalinger.

LÆS OGSÅ: Top-professor advarer: Nye EU-regler kan være katastrofale for danske overenskomster

- Det er jo helt galt, hvis man får et fejlagtigt afslag. Det er slet ikke godt nok, siger direktør for social, sundhed og beskæftigelsesforvaltningen i Herning Kommune, Søren Liner Christensen, til Altinget.

Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) skulle automatisere en del af sagsbehandlingen.

Men ifølge flere kommunale chefer ligger deres medarbejdere nu vandret, fordi de manuelt skal gå systemets afgørelser efter i sømmene og hjælpe borgere, som ikke har fået deres sygedagpenge.

Tilliden til de automatiske afgørelser er da også helt i bund, viser en undersøgelse udført af kommunernes it-fællesskab Kombit blandt ydelseschefer, projektledere og sagsbehandlere, som Altinget har fået aktindsigt i.

HK Kommunal er dybt bekymret for både borgernes retssikkerhed og arbejdsmiljøet på job- og ydelsescentre. 

- Det er dybt alarmerende. Det er jo ikke første gang, et nyt it-system er kommet slingrende fra start, men graden af problemer her er enorme og overstiger, hvad man har oplevet tidligere, siger næstformand Mads Samsing til Altinget.

Det nye system er udviklet af KMD, men er bestilt af kommunernes it-fællesskab Kombit.

Projektdirektør Peter Lykke Egelund erkender, at implementeringen har været hårdere end forventet, og at systemet set i bakspejlet ikke skulle være rullet ud i én stor bølge.

- Drift og fejlmængden har ikke været acceptabel, og har ikke været på det niveau, vi har købt. Og det har ikke været et acceptabelt niveau i supporten, leverandøren har ydet. Det ser væsentlige bedre ud her i november, men vi er ikke, hvor vi skal være, siger Kombit-direktøren, som forventer, at de mest kritiske fejl vil være rettet før slutningen af året.