Ny rapport:
Især ældre og personer med høje indkomster og lange uddannelser køber nyheder

medier
Ældre og personer med lange uddannelser og høje indkomster er mest tilbøjelige til at abonnere på nyheder, viser rapport fra Kulturministeriet. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
26. jan. 2022 06.00
Der er stor forskel på, hvilke befolkningsgrupper der abonnerer på trykte og digitale medier, viser ny rapport fra Kulturministeriet.

Den andel af befolkningen, der får deres nyheder fra et abonnement på en trykt avis eller et netmedie, har siden 2018 ligget stabilt på mellem 22 og 24 pct.

Det viser en ny rapport fra Kulturministeriet, der er baseret på den kvartalsvise Kulturvaneundersøgelse fra Danmarks Statistik.

Tallene placerer Danmark lavt blandt de nordiske lande. I Norge betalte 45 pct. for online nyheder i 2021, mens det drejer sig om 30 pct. i Sverige. Finland ligger med 20 pct. på niveau med Danmark.

Rapportens tal rummer dog større forskelle mellem befolkningsgrupperne, når man ser på bl.a. alder, indkomst og uddannelse.

Glemt kodeord