Ny Mærsk-overenskomst eskalerer pilotkrig mellem FPU og Dansk Metal

20180515-160548-5-1600x1066we
Arkivfoto af SAS-piloter i cockpittet. Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
23. jun. 2022 06.05
Ny overenskomst er benzin på bålet i striden mellem Flyvebranchens Personaleunion og Dansk Metal, som Lizette Risgaard på et tidspunkt bliver nødt til at vælge side i. Det vurderer A4's faglige kommentator Gitte Redder i podcasten 'Fagbevægelsen Uden Filter'.

Fagbevægelsen Uden Filter kan høres gratis hos Itunes eller Spotify.

Stemningen mellem Flyvebranchens Personaleunion (FPU) og Dansk Metal, der har optaget Dansk Pilotforening (DPF), bliver mere og mere giftig.

Fra onsdag den 29. juni kan 1.000 piloter fra SAS' moderselskab gå i strejke, og 5. juli kan de få selskab af Metals flymekanikere, der varslede sympatikonflikt tirsdag.

LÆS OGSÅ: Strejkevarslet mod SAS fører til åben faglig krig mellem to FH-forbund

SAS-piloternes hovedkrav et et opgør med datterselskaberne Connect og Link, som, de mener, SAS bruger som en undskyldning for at løndumpe piloterne ved at flytte dem over på en papiroverenskomst, selvom jobbet er det samme. 

Men det er Flyvebranchens Personaleunion, der har overenskomsterne i datterselskaberne, og det får bølgerne til at gå højt.

Dansk Pilotforening og Dansk Metal "vil strejke imod overenskomstdækkede arbejdspladser" og konflikten "handler også om at få fyret medlemmerne i Flyvebranchens Personaleunion", skriver FPU's kommunikationschef Simon Eliasson på Twitter onsdag. 

Nu er striden blusset mere op, efter Dansk Metal tegnede overenskomst med Mærsks nye flyvende fragtfirma.

"Selvom det ikke har noget med SAS at gøre, er det benzin på bålet. Der er i sandhed luftkrig mellem to forbund i Fagbevægelsens Hovedorganisation," siger A4's faglige kommentator Gitte Redder i nyeste afsnit af podcasten 'Fagbevægelsen uden Filter'.

Budkrig om fragtjob

Claus Jensen var kisteglad, da han i sidste uge kunne give håndslag på overenskomsten med Maersk Cargo Air, der skal flyve fragt på interkontinentale ruter og forventeligt vil ansætte 75 piloter i løbet af 2022.

"For Dansk Metal er det en fjer i hatten at lave den aftale med Mærsk lige nu. De bruger den til at vise omverdenen, at man sagtens kan indgå aftaler i flybranchen, så hvad venter SAS på," spørger Gitte Redder. 

LÆS OGSÅ: Dansk Metal og Mærsk tegner overenskomst for fragtpiloter

I sig selv er det bemærkelsesværdigt, at det nyoprettede Metal Luftfart nu udvider dækningsområdet ud over SAS, som traditionelt har været Dansk Pilotforenings domæne, forklarer den faglige kommentator. 

Men det, der gør sagen eksplosiv, er, at Mærsks luftfragtsaktiviteter i forvejen tæller Star Air, hvor de godt 200 piloter flyver på FPU-overenskomst. FPU har forhandlet med Mærsk i flere måneder om en aftale for det nye selskab, men på falderebet lavede Mærsk altså en aftale med Dansk Metal i stedet:

"I FPU's øjne er Dansk Metal kommet ind fra højre og har stukket dem i ryggen ved at tegne en dårligere overenskomst for næsen af dem. Alene for at presse FPU og kannibalisere på deres område," siger Gitte Redder og fortsætter:

"Dansk Metal mener til gengæld, det er noget vrøvl - Mærsk Cargo er en helt ny virksomhed med nye fly, nye destinationer og ny produktion, så der er ikke noget at komme efter."

Dansk Pilotforening vil ikke kommentere forholdet til FPU offentligt, men de er indadtil er rasende på FPU, og ikke alle deres medlemmer holder sig tilbage, fortæller Gitte Redder.

"Held og lykke med at holde på jeres medlemmer, nu Dansk Metal bringer seriøsitet til branchen. Om 10 år eksisterer I ikke," skriver en SAS-pilot på Twitter.

"Sammen med Dansk Metal vil han udslette SAS og et FH-forbund med 50 års anciennitet og 100 tillidsvalgte", svarer FPU's kommunikationschef tilbage.

FH kan ikke forblive neutrale

"Det er sjældent, der er så bidsk en konfrontation mellem to forbund i den samme hovedorganisation. Og for bordenden sidder Lizette Risgaard med sine gamle krigskammerater fra 'Luftens Helte'-slaget mod Ryanair i 2015 på den ene side og sværvægteren Dansk Metal med de store muskler på den anden side," siger A4's faglige kommentator. 

Indtil videre er det kun Byggefagenes Samvirke, der offentligt har sendt en støtteerklæring til Dansk Pilotforenings "kamp mod social dumping", mens resten af FH-familien forholder sig tavse til det voldsomme skænderi. 

FH afviste i sidste uge at blande sig med henvisning til hovedorganisationens vedtægter, der forbyder FH at tage stilling i en grænsekonflikt mellem to medlemsforbund. 

Men på et tidspunkt bliver FH og Lizette Risgaard nødt til at tage stilling. For udover at den interne strid undergraver fællesskabet, så kan det også være et spørgsmål om tid, før et konkurstruet og strejkeramt SAS fylder hele den offentlige samtale. 

"Vi er der ikke endnu. Men hvis vi får en pilotstrejke over sommeren, der rydder alle avisforsider i agurketiden, og danskerne bliver rasende over ikke at komme til Mallorca og Gran Canaria, så kan det blive utrolig svært for Lizette Risgaard fortsat ikke at have nogen kommentarer," siger Gitte Redder.

Fagbevægelsen Uden Filter' udkommer hver torsdag morgen og kan høres hos Itunes eller Spotify.