Jakob Gislund har været uddannet lærer i 19 år. Foto: Privat

Jakob er skolelærer i Nordjylland: Vi er ikke utrygge men frustrerede

6. nov 2020, 17:00
Jakob Gislund, der er skolelærer i Hirtshals, undrer sig over, hvorfor nogle klassetrin må møde op i skole, mens andre ikke må. Den samme undren har man også i Danmarks Lærerforening. Samtidig savner de præcisering fra regeringen om, hvordan og hvor meget, de skal undervise.

Nordjylland lukker ned.

Eller det vil sige, at restauranter, caféer og fitnesscentre skal lukke, men kun halvdelen af klassetrinene på skolerne skal blive hjemme. Således skal de nordjyske børn, der går i 0-5 klasse og i 9. klasse stadig møde op, mens resten skal blive hjemme. Det undrer skolelærerne sig over.

LÆS OGSÅ: Restauratører i Nordjylland: - Vi er gæve nordjyder, vi er vant til at kæmpe

- Grundlæggende synes jeg, at hvis man mener, det er farligt at samle mennesker i store mængder, så skal man lukke skolen helt. Jeg synes, det er lidt underligt, at mindre børn tør man godt at sende i skole, men ikke store børn, siger Jakob Gislund, der er tillidsrepræsentant og lærer på Hirtshals Skole.  

Skolelæreren fortæller, at han, hans kolleger og ledelse ikke er utrygge, men de er frustrerede over, at de ikke kender deres hverdag.

- Vi synes jo ikke, at situationen i dag er farligere end i går. Vi har ikke haft en eneste lærer eller elev, der har været ramt af corona. Det må være noget med den nordjyske vind, siger han, inden han bliver mere alvorlig.

Vi gik rundt som løver i bur i går og ventede på pressemødet. I dag (fredag red.) havde det været rart, at ledelsen kunne fortæller os, om vi skal planlægge nødundervisning eller fjernundervisning
Jakob Gislund. lærer Hirtshals Skole

- Vi kan ikke planlægge vores undervisning, fordi vi ikke ved, hvordan næste uge ser ud. Vi gik rundt som løver i bur i går og ventede på pressemødet. I dag (fredag red.) havde det været rart, at ledelsen kunne fortælle os, om vi skal planlægge nødundervisning eller fjernundervisning, siger Jakob Gislund.

Han peger på, at ved nødundervisning skal lærerne ikke leve op til alle de almindelige undervisningskrav. De kan derfor i højere grad selv tilrettelægge deres undervisning - eksempelvis med kortere dage og med færre elever.

Den bekymring deler Danmarks Lærerforening også.

-  Det er vores udgangspunkt, at når statsministeren taler om en reel nedlukning af flere kommuner, så skal skolerne i det perspektiv også lukkes helt ned. Når det er sagt, så arbejder skolerne på højtryk lige nu for at planlægge, hvordan de kan starte fjernundervisning og undervisning op under restriktionerne. Men vi mangler at finde ud af, om lærerne skal undervise under nødbekendtgørelsen. Vi savner præcisering fra regeringen, siger Lars Busk Hansen, der er formand for Danmarks Lærerforening i Lærerkreds Nord.

Formanden fortæller, at lærerne forsøger at holde humøret oppe trods en uvished om, hvordan hverdagen ser ud fra næste uge.

- Det er nogle seje folk, der bor heroppe. De er vant til, at det blæser. Men man er også ved at være coronatræt. Lærerne har jo den seneste tid, været vant til uforudsigeligheder, når en elev er smittet og alle skal sendes hjem, siger Lars Busk Hansen og fortæller, at fagforeningen har tæt kontakt med tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanterne:

- Vi har et rigtigt godt samarbejde. Det vigtigste i sådan en situation her er, at de lærerne er involveret i processerne. Det gør vi meget ud af at holde fast i.

Det er en kæmpe opgave

Skolelæreren Jakob Gislund, der har været uddannet lærer i 19 år, fortæller, at der også er mange lavpraktiske og logistiske udfordringer, når halvdelen af eleverne skal sendes hjem.

- Det er en kæmpe opgave at løfte undervisningen i sådan en periode her. Vi håber, - ligesom i foråret - at få stillet gratis undervisningsmaterialer til rådighed fra de store onlineportaler, men vi ved det ikke endnu. Vores elever har bærbare computere, men vi har også skulle finde opladere til dem alle. Og så skal vi finde ud af, hvor de lærere, der stadig skal møde op, kan have deres undervisning, så der bliver holdt afstand.

Erfaringen fra foråret viser, at det er vigtigt, at både lærere og elever får set hinanden i øjnene. Derfor er det ikke nok blot at sende online materiale afsted.

Vi skal have virtuel undervisning, sådan så vi ser hinandens ansigter hver eneste dag
Jakob Gislund. lærer Hirtshals Skole

- Vi skal have virtuel undervisning, sådan så vi ser hinandens ansigter hver eneste dag. Sådan noget som en protokol-gennemgang med navneopråb gør, at et barn ved, at der er en voksen, der har set ham eller hende i dag. Det er trygt for et barn. VI skal også sørge for at have kontakt til de elever, vi kan forudse har det socialt svært.

Også lærerne har brug for kontakt med deres kollegaer, mens de er tvunget til at arbejde hver for sig.

LÆS OGSÅ: Nordjyske firmaer hiver få ansatte over kommunegrænser: 'Vi bider tænderne sammen'

- Det er en opgave, som jeg som tillidsrepræsentant skal løfte. Vi har tidligere holdt onlinemøder i fagforeningsregi. Problemet er dog, at det så er frivilligt at deltage. Men det er vigtigt, at vi kan tale sammen og lytte til hinandens frustrationer. Så er det vigtigt, at vi har en ledelse, der også er tilgængelig og inddrager os i beslutningerne.

Eleverne i Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Thisted, Vesthimmerland og Læsø er sendt hjem foreløbigt indtil 3. december.