Mayday fra luftfarten: Giv den fornødne hjælp til virksomheder og ansatte i presset branche

27. maj, 20:00
Dette indlæg er udtryk for skribentens holdning og ikke et udtryk for A4’s holdning.
Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected]

CORONA-KRISEN RAMMER Danmark hårdt. Virksomheder lider nød og erhvervsdrivende ser deres livsdrøm sive ud mellem fingrene på sig. Medarbejdere bliver sat ned i løn eller arbejdstid, sendt hjem eller i værste tilfælde fyret på gråt papir. Det er svært for alle og vi følger opfordringerne om at udvise samfundssind, vi iagttager retningslinjerne og er snusfornuftige. Ikke mange har oplevet en krise som denne i deres levetid. En krise, der tærer på mange kræfter, på socialt liv, på humøret – og på pengepungen.

LÆS OGSÅ: Professor giver regeringens ekspertgruppe det røde kort: 'Jeg mener ikke, at de har nok viden'

Men som branche er ingen så hårdt og brutalt ramt som luftfarten. En opgørelse fra Erhvervsministeriet viser, at såkaldte lufthavnskommuner som Tårnby og Dragør i hovedstaden og Billund i Sydjylland har relativt flest indbyggere, der er sendt hjem på lønkompensation. Det er trist, men desværre ikke overraskende. Luftfarten blev lukket først og kommer på vingerne igen som de sidste.

Derfor er det fuldstændig afgørende, at regeringen nu melder ud, at der er længerevarende hjælp på vej. Slutdatoen for regeringens hjælpepakker er 8. juli, og så er man netop kommet med en lille åbning mod en forlængelse til august, og der tegner sig et billede af, at særligt hårdt ramte brancher vil kunne søge ekstra hjælp. Samtidig ser vi med glæde, at regeringens modstand mod branchespecifikke indsatser er blevet blødt lidt op, og erhvervsministeren lancerede netop tidligere på måneden en større pakke til hjælp for rejsebranchen og dens kunder. Det giver håb til os i HK Privat, der repræsenterer vores del af de mange ramte medarbejdere. Medarbejdere, for hvem jobbet er livet - og der står med spørgsmålet nu: 'Kan jeg mon andet?'

Vi kan som land ikke se på, at virksomheder og medarbejdere i en så hårdt ramt branche og midt i en international sundhedskrise ikke får den fornødne hjælp for at komme tilbage på vingerne.
Anja C Jensen, næstformand HK Privat og Betina Thomsen, formand HK Luftfart

FOR LUFTFARTEN vil have stækkede vinger i meget længere tid. Om så Danmark åbnede grænserne for fuld gas i slutningen af august (hvilket næppe vil ske), ville flyene stadig være underlagt og påvirket af internationale vilkår og restriktioner og branchen forventer selv, at coronaeffekten vil belaste dem langt ind i 2022.

Vi ved godt, at antallet af arbejdspladser i luftfarten næppe nogensinde igen bliver de samme som før krisen og mange elementer spiller ind.
Derfor er det også afgørende, at der sættes ind nu, så ledighedskøen ikke bare vokser og stopper til. I Tyskland har regeringen netop meddelt, at de vil give flyselskabet Lufthansa en ekstraordinær kapitalindsprøjtning på 65 milliarder! Til en virksomhed, der tidligere har været både veldrevet og relativt profitabel.

I HK PRIVAT er vi derfor også på linje med andre organisationer, når vi siger, at hjælpepakkerne for luftfart hurtigst muligt skal forbedres og forlænges til udgangen af 2020. Der skal være frie muligheder for kompetenceudvikling ved hjemsendelse – også før afskedigelse, og så skal ledige have straks-ret til jobrettet uddannelse, så ledighed ikke bliver ventetid, men læringstid

Vi kan som land ikke se på, at virksomheder og medarbejdere i en så hårdt ramt branche og midt i en international sundhedskrise ikke får den fornødne hjælp for at komme tilbage på vingerne.