Der kommer til at gå mange år, før markedet for forretningsrejsende kommer tilbage på normalniveau, lyder det fra luftfartsekspert. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Luftfartsekspert forudser flere fyringer: 'Flybranchen er ramt af granatchok'

28. apr, 13:51
Det er svært at forudse, hvad coronakrisen får af konsekvenser for flybranchen på længere sigt. Lige nu er branchen dog ramt af granatchok, mens den styrbløder, lyder det fra ekspert.

Det har været en hård morgen for 1.700 nu tidligere medarbejdere i SAS. Coronakrisen har kostet dem jobbet, og fremtiden for flybranchen ser nu endnu mere dyster ud end tidligere.

LÆS OGSÅ: Chauffører snuppet ved kontrol - straffet med kæmpe bøder

Således er hele flybranchen nu også i en tilstand, der bedst kan beskrives som 'granatchok'. Det forklarer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef og luftfartsanalytiker hos Sydbank. Han er ikke overrasket over dagens massefyringer.

- Det var desværre tvingende nødvendigt, og SAS kunne ikke komme uden om det. De står uden indtægter, og så kan de jo ikke fastholde alle udgifter. Det siger sig selv, siger han til A4 Arbejdsliv.

Det er, forklarer han, svært for flyselskaberne at holde fast i medarbejderne, fordi de er for store poster i et yderst presset regnskab. Og med store røde tal i regnskabet, bliver det svært af få hjælp fra politisk side.

- Det daglige tab af indtægter bliver til gæld. Den gæld kan SAS ikke slæbe rundt på. Så de får formentlig brug for mere kapital og større statsgarantier. Men eftersom at det er svært for politikerne at give dem statsgarantier, hvis de ikke selv gør noget for at beskytte sig, kan de ikke komme udenom fyringer, siger han.

Store konsekvenser

Det er ikke kun SAS, der lider. Det samme gør de mange andre flyselskaber, der har måttet parkere fly på landjorden og vente på bedre tider. En ventetid, der koster dag for dag. Derfor regner Jacob Pedersen også med at se flere fyringer under coronakrisen.

LÆS OGSÅ: S-politiker - Andre plejehjem skal også under lup

- Man må forvente, at der bliver behov færre ansatte i det næste år til halvandet. Det er desværre virkeligheden, siger han og fortsætter:

- Vi ved ikke, i hvilket tempo flybranchen kan åbne op igen, og det gør, at vi heller ikke kan forudse, hvordan branchen ser ud, når den engang er åbnet op igen. Men det får store konsekvenser, og det ser vi jo også i dag.

Luftfartsanalytikeren forklarer, at vi vil se en 'haltende genstart af flybranchen' hen over slutningen af 2020 og langt ind i 2021. Men normaltilstanden vender ikke tilbage foreløbig, vurderer han.

- Der kommer til at gå mange år, før markedet for forretningsrejsende kommer tilbage på normalniveau. Videomøder er blevet en del af hverdagen for mange forretningsrejsende, og jeg tror, at deres chefer kan se en vis fornuft i at fortsætte med det, siger han.

Større afstand

For flyselskaber som SAS er det i høj grad netop forretningsrejsende, der er deres levebrød, forklarer Jacob Pedersen. Derfor er det til gengæld et lys for enden af tunnelen for dem, at det sansynligvis er netop markedet for forretningsrejsende, der starter op igen.

- Vi vil formentlig se, at de forretningsrejsende begynder at rejse igen før de fritidsrejsende, der nok først begynder, når de føler sig sikre på, at der ikke er nogle risikoer ved at rejse, siger han.

Til gengæld kommer de fritidsrejsende nok tidligere tilbage på normal rejseniveau igen, forklarer han. Men uanset hvilket scenarie, der kommer til at udspille sig, er der mange penge på spil for flyselskaberne.

- Vi kommer til at se større afstand i flyene, hvilket betyder, at der ikke er passagerer på alle sæder. Det er en katastrofe for flyselskaberne, der også er nødt til at hæve priserne. Og det kan så igen få betydning for, hvor mange der køber billetter, siger Jacob Pedersen.

LÆS OGSÅ: SAS-tillidsmand i chok - Kollegerne er begyndt at ringe