Socialrådgiveren Lone:
Bevar coronakrisens færre krav til ledige

LoneEngels
- Jeg håber, at vi kan tage ved lære af, hvor positivt det har været, at pligten i beskæftigelsesindsatsen har været sløjfet for den gruppe, jeg arbejder med, siger socialrådgiver Lone Engels, der arbejder på Jobcenter København – Lærkevej. Foto: Privat
TEMA: Corona i Danmark
28. maj 2020 12.35
Socialrådgiveren Lone Engels ser markante fordele ved at sagsbehandle med langt færre krav til de ledige. Det har hun kunnet praktisere under coronakrisen. Men inden længe er alt ved det gamle, frygter hun.

Tre gange havde Hans meldt afbud til samtaler på jobcenteret. Hver gang havde han meldt afbud over e-Boks, og hver gang med en gyldig grund. Men da man som ledig skal stå til rådighed for samtaler med jobcentret, var det efterhånden et problem med de gentagne afbud og de ubesvarede opkald, når hans sagsbehandler Lone Engels ringede til ham.

LÆS OGSÅ: Coronakrisen har sat socialrådgivere fri: Det har givet gode menneskelige resultater

Efter den tredje udeblivelse blev landet ramt af coronakrisen og med den fulgte også nedlukningen af store dele af den offentlige sektor og en suspendering af den aktive beskæftigelsesindsats. Det gav den 54-årige socialrådgiver Lone Engels, der er ansat på Jobcenter København – Lærkevej, mulighed for at handle anderledes, end hvad hun normalt kan.

- I stedet for at indkalde Hans til endnu en samtale ud fra en af de skabeloner, vi må bruge på jobcenteret, med flere siders lovgivning og trussel om sanktion, havde jeg tid til at sætte mig ned og skrive et brev til ham på helt almindeligt 'menneskesprog', siger hun til A4 Arbejdsliv.

Glemt kodeord