Malthe_Johan_Poulsen_lokomotivf__rer_1650px-medium_32-small_32

Lokofører: Vi skal indføre et pædagogikum for håndværkere

17. mar 2021, 17:30
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Blandt slidte frisørfingre, stive tømrerben og ømme bagerrygge findes resurser, vi er alt for dårlige til at udnytte.

Hårdtarbejdende mennesker med andre erfaringer end dem man typisk støder på blandt pædagoger og lærere. Deres evner, erfaringer og modenhed kan være med til at løse en række problemer, som vi står med i ’de bløde fag’.

Vi mangler pædagogisk personale, og kommer til at mangle endnu mere. Vi mangler mænd og mandlige rollemodeller. De praktiske fag fylder alt for lidt i vores grundskole.

Ved at rekruttere blandt faglærte med mange års erfaring fra byggepladser, fabriksgulve og butiksvinduer kan vi netop få fat i anderledes typer, der kan udgøre et kvalificeret supplement til vores typiske faggrupper.

LÆS OGSÅ: Lokofører: Dagpenge er ikke en luksuskontanthjælp

Man skal ikke bare træde ind i fritidsklubben med et svendebrev i hånden, og så er man klar. Det er en negligering af fagligheden i ’de bløde fag’.

Nej, vi skal indføre et ’håndværkerpædagogikum’.

Et pædagogikum kendes fra gymnasieverdenen, hvor akademikere kan tage et pædagogikum, der gør dem i stand til at undervise i deres respektive fag på gymnasiet. Et tilsvarende skal opfindes til faglærte. Dog skal de finde beskæftigelse i den pædagogiske verden og i vores grundskole.

Man skal lønnes med højeste dagpenge under uddannelsen, så voksne mennesker med børn, bil og boliglån kan få det til at hænge sammen.
Malthe Johan Poulsen

Efter en given årrække med erhvervserfaring vil man kunne kvalificere sig til at søge et håndværkerpædagogikum, hvis ens faglærte baggrund er relevant. Uddannelsen skal vare mellem 12-24 måneder skiftende mellem teori og praktik. Man skal lønnes med højeste dagpenge under uddannelsen, så voksne mennesker med børn, bil og boliglån kan få det til at hænge sammen.

Ved endt uddannelse er man kvalificeret til at varetage pædagogisk arbejde eller undervise i fag, der kan knyttes til ens faglige baggrund. Sidstnævnte vil der ikke være mange af på nuværende tidspunkt, men forhåbentligt vil vi de kommende år se en vækst i praktiske fag og undervisningsmetoder i vores grundskole.

Jeg er sikker på, det vil være en kæmpe gevinst for vores børn og unge, at de kan støde på faglærte (og flere mænd) i vores daginstitutioner, fritidsordninger og i skolen.

LÆS OGSÅ: Chefredaktør på årsdag for nedlukning: Frihed er mest værd sammen med andre

Forestil dig den snedker med et pædagogikum, der kan tage ungerne i SFO’en med over i et træværksted, og give dem inspiration og succesoplevelser? Ja, måske endda fremdyrke en forkærlighed for træarbejde. Eller hvad med elektrikeren, der som støttelærer i matematik og fysik/kemi kan give en helt anden praktisk indgangsvinkel til naturvidenskaben.

Endelig vil det give faglærte på vej mod nedslidte kroppe endnu en ”udvej”, der giver dem mulighed for at blive i beskæftigelse og fortsætte deres bidrag til samfundet. Det vil også give unge mennesker, der overvejer et svendebrev, fortrøstning om, at der er flere muligheder, hvis man som 45-årig bliver træt af byggepladsen.

Blandt slidte frisørfingre, stive tømrerben og ømme bagerrygge findes resurser, vi er alt for dårlige til at udnytte.
Malthe Johan Poulsen

En skitse, bevares. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at et håndværkerpædagogikum kan bringe meget godt med sig. For ’de bløde fag’, for vores børn og unge og for de faglærte.