Pollster Podcast: Ligsyn over Labour

20. dec 2019
Pollster har i denne uge lavet et scoop og fået et interview med den canadiske pollster, Bob Penner, der tidligere har været med i inderkredsen omkring Labour-leder Jeremy Corbyn i Storbritannien. Ifølge Bob Penner begik Labour en række strategiske fejl, der kostede dem valgsejren

Hvorfor endte Labour med at få en syngende lussing af de britiske vælgere ved valget den 12. december?

Hvilke vælgergrupper stemte på hvilke partier og hvorfor? Hvorfor spillede alder en større rolle end klasse- og indkomstforhold. Og hvorfor var Labour-leder Jeremy Corbyns vægelsindede strategi i forhold til Brexit dødfødt fra starten?

Det er blot nogle af de spørgsmål i kølvandet på Boris Johnsons overvældende valgsejr, som den canadiske top-pollster Bob Penner, CEO og stifter af den internationale konsulentvirksomhed Strategic Communications Inc. (Stratcom) og ekspert i vælgervandringer, vil gøre os klogere på i denne uges Pollster.

Penner har blandt andet været en del af den strategiske inderkreds i partier som Labour og Liberal Democrats i Storbritannien, så han har stort kendskab til britisk politik, og hvordan partierne opererer. Derudover arbejder han hjemme i Canada blandt andet med målinger, primært for det socialdemokratiske parti.

Han er stærkt kritisk over for den kampagne, som Labour førte ved sidste uges valg. 

Ideologi fremfor data

Det måske mest overraskende nye i interviewet er hen imod slutningen, når Bob Penner tager os med ind i hovederne på de folk, der stod bag Labours valgkampagne.

- Jeg ved, at de op til selve valgkampen lavede meget få meningsmålinger. Folkene tæt på Corbyn er ideologisk meget venstreorienterede – det behøver ikke i sig selv at være et problem. Men samtidig var mange af dem uerfarne. Flere af toprådgiverne blev sågar i medierne citeret for at sige, at de ikke troede på vælgermålinger, fortæller Bob Penner blandt andet.

Det samme var tilfældet med partiets syn på Brexit.

- Deres holdning til Brexit var ikke formet efter data, research eller analyser – den var formet ud fra ideologi – det var det, de troede på. Så man kan ikke påstå, at Labours kampagne var drevet ud fra data. Det var de konservatives derimod, og det betød, at man hele tiden kunne justere i forhold til synet på Brexit. Man behøver ikke at være et geni af en valgstrateg for at finde på sloganet ’Get Brexit Done’ (de konservatives valgslogan, red.), men det var perfekt – en Home Run-besked, og det viste det sig også at blive, siger han.

Fra det forrige århundrede

For Pollster-vært Sune Steffen Hansen er det overraskende, at Labour ifølge Penner har ført en valgkampagne, der hører hjemme i forrige århundrede. 

- Det virker som om, Jeremy Corbyn har kørt en politisk kampagne, som man kendte det fra 1920’erne og 1930’erne. Det er uhørt i moderne politik, at en partileder – der kandiderer til at blive regeringschef – ikke fører en kampagne, der også tager højde for, hvor vælgerne er henne i diverse spørgsmål. Særligt i helt afgørende spørgsmål. Det undrer mig meget, siger Sune Steffen Hansen og fortsætter:

- Labour skyder totalt i blinde, når man ikke undersøger holdninger i samfundet. Men det kan forklare, hvorfor det gik så galt for dem til valget.

Efter samtalen med Bob Penner åbner Sune og Jesper op for Pollster Bogcaféen, hvor de hver især anbefaler to politiske bøger, som man kan give som gave til sig selv eller den politiske nørd i sit liv.

Glædelig Jul.

Værter: Sune Steffen Hansen & Jesper Claus Larsen
Gæst: Bob Penner
Producer: Thomas Nørskov

Lyt til afsnittet her: