Foto: A4 Medier

Tillidsmand 'pissetræt' af byggegigant: Frygter underbetaling på 50 kroner i timen

17. sep 2020, 07:55
Stor utilfredshed med danmarkshistoriens største, offentlige anlægsbyggeri, Femern Bælt, fører nu til en stor demonstration. Et stort antal byggefolk var mødt op for at give udtryk for den utilfredshed, der hersker omkring det store prestigebyggeri.

Arbejdsdage på 12 timer om dagen, 28 dage i træk, uden overenskomst.

Det er tilbuddet til de mange bygnings- og maskinarbejdere, der er i fuld gang med at bygge Femern-forbindelsen.

Arbejdsforhold, der på ingen måde er i orden, hvis man spørger stort antal fagligt aktive. De var onsdag  mødt op til demonstration mod prestigebyggeriet, der styres af det hollanske tunnel-konsortium Femern Belt Contractors (FBC).

Et konsortium, der ikke har villet underskrive en overenskomst, og som lader udenlandske byggefolk arbejde 12 timer i træk i 28 dage uden hvile.

Det kunne A4 Arbejdsliv onsdag fortælle.

Arbejdstilsynet har godkendt omstændighederne. Det vækker harme i fagbevægelsen.

- Det er arbejdsforhold, som vi kun hører om i skrækhistorier fra udlandet, og ikke noget, der på nogen måde hører til på en dansk arbejdsplads, lød det fra Palle Bisgaard, der er faglig sekretær og næstformand i 3F Byggegruppen.

Onsdag klokken 09.00 var omkring hundrede frustrerede byggefolk mødt op ved demonstrationen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

En af de fremmødte er 35-årige Johnni Struck, der til daglig er anlægsgartner og tillidsmand ved Vej og Park Lolland. Han er træt af at se endnu et større dansk byggeri, der ikke foregår under ordnede forhold.

- Jeg er her, fordi jeg er træt at, at hver gang vi skal lave et større byggeri i Danmark, så ender det med at blive det vilde vesten med arbejdstidsaftaler og overenskomster, der ikke bliver underskrevet, siger han og fortsætter:

- Sådan er det hver gang. Så bliver vi lovet, at ’næste gang bliver det med danske arbejdsforhold og danske overenskomster’, men det gør det bare ikke alligevel, og det er jeg pisse træt af.

Ifølge ham er det ikke en undskyldning, at Arbejdstilsynet har godkendt ansøgningen om en arbejdstidsaftale for arbejderne på Femern-projektet. Det er snarere bekymrende, at det er lykkedes at få en tilladelse, mener han.

Artiklen fortsætter under billedet ...


35-årige Johnni Struck, anlægsgartner og tillidsmand ved Vej og Park Lolland. Foto: A4 Medier

- Der kan jo være folk, der arbejder på boreplatforme, hvor man så er afsted flere dage. Jeg har også selv været erhvervsfisker, hvor vi arbejdede mange dage i streg. Men det er ikke ensbetydende med, at man skal arbejde 12 timer om dagen, 28 dage i streg, siger han.

Derfor er der også flere ting, som Johnni Struck mangler at få svar på.

- Er de 12 timer så inklusiv transport til og fra hvilestedet, og har de givet arbejderne tilsvarende fri i den anden ende? Man må jo ansætte nogle flere folk, hvis man har svært ved at få det til at hænge sammen. Vi er i Danmark, og vi må sørge for at gøre det på en ordentlig måde i et land, hvor vi har ordentlige arbejdsvilkår, siger han.

Når man ser aftalen - kombineret med, at virksomhederne på projektet ikke er interesseret i at tegne overenskomst - kan det så gøre dig bekymret for, om vi kommer til at se nye sager om underbetaling i fremtiden?

- Jeg frygter, at det allerede er i fuld gang her. Når der ikke er underskrevet overenskomst, er der heller ikke underskrevet kædeansvar. Så underentreprenørerne kan have folk gående her til 50 kroner i timen. Det er ikke i orden, slutter han.

Herunder kan du se en video, hvor A4 Arbejdslivs udsendte rapporter Søren Dahl interviewer næstformand i 3F Lolland, Bjarne Jensen: