Trine Birkerod kom i lære som frisør som bare 15-årig. De seneste 15 år har hun været selvstændig. Foto: Privat

Frisøren Trine er lettet: 'Men jeg tager ikke imod kunder endnu'

17. apr, 16:00
Det var frisør Trine Birkerods kunder, der tidligt fredag morgen gjorde hende opmærksom på, at hun nu kunne vende tilbage til salonen. Og det er hun lykkelig for, men hun tager ikke imod kunder, før hun kender myndighedernes retningslinjer.

Da Trine Birkerod stod op klokken halv syv fredag morgen, kunne hun konstatere, at der havde været lidt mere end almindelig aktivitet på hendes frisørsalons Facebook-side.

- Hvor er det dejligt, at I må åbne igen, stod der blandt andet.

Det var på den måde, at 47-årige Trine Birkerod, der ejer salonen Mae West i Fredericia, fandt ud af, at hun efter en måned uden kunder, igen må tage saksen i hånden.

LÆS OGSÅ: Utrygge frisører kan fortsat holde lukket og få del i hjælpepakke

- Jeg var gået i seng klokken et i nat og forventede et pressemøde i løbet af fredagen. Jeg have bestemt ikke troet på, at jeg måtte åbne allerede på mandag.

Og selvom det var en glædelig overraskelse, så får Trine Birkerod også travlt.

- Jeg kommer til at arbejde 24/7 i weekenden. Det bliver dejligt at komme i gang igen. Det har kriblet voldsomt i mig. Men jeg havde været lykkelig, hvis vi havde fået en uge til at forberede os i. Jeg savner lidt nogle retningslinjer, siger hun til A4 Medier.

Værnemidler og plastik

Trine Birkerod er derfor i fuld gang med at forberede sin åbning. Mens hun venter på nogle retningslinjer fra myndighederne, har hun selv valgt at tage sig nogle forholdsregler.

Hun har blandt andet sat plastik op mellem vaskene i salonen og har besluttet, at der kun skal være én frisør på arbejde i det næste stykke tid.

- Jeg ved ikke endnu, om vi skal bruge værnemidler, eller hvor mange kunder vi må have i butikken. Jeg er ikke bekymret for hygiejnen. Som frisør er vi vant til at holde det rent, men vi er jo i en helt anden situation, hvor vi skal beskytte kunderne og os selv, siger hun.

Det var torsdag aften og nat, at regeringen forhandlede med de andre folketingspartier om en udvidelse af genåbning efter nedlukningen af landet 11. marts. Siden har der været forskellige hjælpepakker til landets hårdt ramte iværksættere. En af de hjælpepakker har Trine Birkerod taget imod.

Jeg er så klar til at tage imod kunder. Jeg har ikke haft fri i fem uger, siden jeg gik i folkeskole. Normalt har jeg ferie 14 dage om året. Jeg er typen, der lever for mit arbejde
Trine  Birkerod, frisør og ejer af salonen Mae West

- Jeg har haft mine tre ansatte hjemme med lønkompensation. Jeg har ikke været nervøs for, at jeg kunne ende med at skulle dreje nøglen om. Jeg har været privilegeret, fordi jeg har haft salonen så længe. Men jeg været nervøs for, om jeg ikke kunne beholde mine kolleger. Det ved jeg, at jeg kan nu, og det er jeg vanvittig glad for.

Trine Birkerod har haft sin frisørsalon i 15 år. Før det ejede hendes far salonen fra 1982.

Det viste sig at være fornuftigt, at Trine Birkerod ikke har bekymret sig om at skulle lukke sin butik. For allerede fredag morgen stod kunderne på spring for at få en tid:

- Jeg er blevet kimet ned af kunder, der vil klippes. Inden coronakrisen havde jeg seks ugers ventetid, og den er selvfølgelig nu blevet endnu længere. I sidste uge brugte jeg tid på at flytte de kunder, der havde bestilt tid inden nedlukningen, til efter den 11. maj. Nu er jeg lidt lettet over, at jeg kan begynde at give de kunder tider fra i næste uge, siger hun.

Den 11. maj var den dato, der oprindeligt var sat for, hvornår butikkerne kunne åbne op igen.

Meget logistik

Men de klippetrængende kunder, der ikke havde bestilt tid inden krisen, må væbne sig med tålmodighed. For Trine Birkerod har besluttet sig for, at hun ikke åbner op for bookinger før efter på mandag.

- På mandag har vi forhåbentligt fået nogle retningslinjer, og så vil jeg samle personalet, så vi kan få talt det hele igennem og få lagt en vagtplan. Der er meget logistik, der skal gå op. En af frisørerne har børn og en mand, der arbejder hver anden uge, og en anden er nyuddannet og har derfor endnu ikke så mange faste kunder.

Hvis alle fire frisører er på arbejde på samme tid, kan salonen have omkring 35 kunder på en dag.

LÆS OGSÅ: Ellemann-Jensen langer ud efter Mette F: "Det er respektløst"

- Det kommer ikke til at ske foreløbigt. Men jeg er så klar til at arbejde igen. Jeg har ikke haft fri i fem uger, siden jeg gik i folkeskole. Normalt har jeg ferie 14 dage om året. Jeg er typen, der lever for mit arbejde, siger hun.

I en pressemeddelelse fra Statsministeriet fremgår det, at frisører, der er utrygge ved at åbne, fortsat stadig kan holde lukket og modtage hjælpepakker. 

Formand: Det er konkurrenceforvridende

Connie Mikkelsen, der er for formand for DOFK - fagorganisationen for selvstændige frisører og kosmetologer, er naturligvis glad for, at hendes medlemmerne nu kan åbne igen:

- Vi har det rigtig godt med beslutningen, men vi bliver bombarderet med opkald fra medlemmer, der ikke ved, hvad retningslinjerne er. Og det ved vi desværre heller ikke endnu. De spørger blandt andet, om de skal indkøbe værnemidler, hvor mange kvadratmeter de skal have i forhold til, hvor mange kunder der må være i salonen, og hvor mange frisører der må være på arbejde ad gangen.

Connie Mikkelsen forventer, at hun skal i dialog med Erhvervsministeriet meget snart omkring retningslinjerne.

- Så jeg har et kraftigt ønske om, at der meget snart kommer afklaring på det.

Og selvom det har været en glædelig nyhed for Connie Mikkelsen, at de fleste af landets frisører nu kan åbne igen, minder hun om, at der stadig er nogle, der må vente:

- Det er stærkt konkurrenceforvridende for de frisører, der ligger i storcentrene, at de ikke må åbne endnu, siger hun og henviser til, at regeringen tvangslukkede alle landets storcentre 18. marts. Dog fik fødevarebutikkerne i centrene lov til fortsat at holde åbent.