Mange institutioner har indtil nu brugt legepladsen og naturen flittigt, men det bliver svært at holde gejsten for udelivet oppe, når det bliver koldere, mørkere og vådere. (Arkivfoto) Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Pædagoger presset af corona: Det kæmper de med

27. okt 2020, 11:17
Mange institutioner er voldsomt udfordret af corona-krisen, viser Børn&Unges rundspørge blandt BUPL’s fagforeninger i hele landet.

Problemerne er begyndt at hobe sig op i landets dagtilbud i kølvandet af corona: Der mangler ressourcer til at opfylde myndighedernes krav om rengøring. Forældresamarbejdet halter, da forældrene ofte ikke må komme ind. Og frygten for, hvordan det mon bliver, når det først bliver rigtig koldt, ligger og ulmer.

Det fortæller en lang række af BUPL’s fagforeninger til fagbladet Børn&Unge.

LÆS OGSÅ: Arbejdsgivere om krænkelser: Der er ikke behov for mere lovgivning!

I BUPL Midtsjælland er det manglen på ressourcer, der fylder mest i hverdagen, fortæller formand Bertha Langhoff Hansen.

- Pædagogerne oplever store udfordringer med at overholde retningslinjerne. De er færre pædagoger til flere opgaver. Det bliver kun sværere, når børnene skal være mere indenfor, fordi det stiller større krav til rengøring, hvilket pædagogerne ikke har ressourcer nok til, siger hun.

De samme bange anelser går igen i BUPL Sydjylland, fortæller formand Jonna Jul Gudmundsen.

- Pædagogerne frygter, hvordan de skal kunne leve op til at opretholde kravene om ekstra rengøring, uden at det går ud over tiden til børnene. Allerede nu oplever flere, at de økonomiske ressourcer, der blev tildelt til ekstra rengøring i foråret, er forsvundet igen, siger hun.

Det er især de kommende vintermåneder, der ifølge fagforeningerne skaber dyb bekymring hos pædagogerne.

- Hvad sker der til vinter, når det bliver koldere, og de ikke kan være udenfor i samme omfang som nu? Vil det betyde, at smittetallet vil stige, da flere skal opholde sig på mindre plads indenfor? Øger det også risikoen for, at flere pædagoger bliver syge med corona?, siger Jonna Jul Gudmundsen.

Mange institutioner har indtil nu brugt legepladsen og naturen flittigt, men det bliver svært at holde gejsten for udelivet oppe, når det bliver koldere, mørkere og vådere.

- Flere klager over de fysiske forhold udenfor. De kan ikke komme i ly for regn og blæst, og der mangler voksenmøbler og uderum, så børn og voksne kan lave andet end udendørs aktiviteter udenfor, det kunne for eksempel være et skur med papir, puslespil og ler. Det har betydning for trivslen for både pædagoger, børn og forældre, skriver Rikke Hunsdahl, formand for BUPL Fyn, i en mail.

Flere fagforeninger fortæller, at restriktionerne også rammer forældresamarbejdet. I mange institutioner må forældrene ikke længere komme ind i institutionen og skal derfor aflevere børnene udenfor. Det betyder, at pædagogerne ikke har den løbende dialog med forældrene, og for mange er det blevet sværere at tage de alvorlige snakke, der nogle gange skal tages, fordi relationen ikke er den samme. Samtidig hører fagforeninger fra pædagogerne, at forældrene klager over ikke at få nok informationer fra pædagogerne om, hvad deres børn har lavet i løbet af dagen, og hvordan de har haft det.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) understregede på et pressemøde søndag vigtigheden af, at kommunerne sender de penge, der er afsat til rengøring, ud i institutioner og skoler. Ministeren mindede samtidig institutionerne om vigtigheden i at holde fast i corona-restriktionerne.

Ifølge Elisa Rimpler, formand for BUPL, er det en god idé at drøfte i de enkelte institutioner, om man lever op til alle krav.

- Det skal ses i sammenhæng med, om vi har ressourcerne til at løfte den opgave, vi har fået – til at sikre den høje hygiejne og rengøringsstandard og til at indkalde vikarer, når flere skal testes, samtidig med at børnegrupperne er delt op, siger Elisa Rimpler, som oplyser, at BUPL nu vil undersøge, om der er institutioner, som har særligt brug for hjælp til at efterleve kravene.

Det kæmper pædagogerne med

Halvdelen af BUPL's lokale fagforeninger har deltaget i en rundspørge, hvor de har svaret på, hvilke udfordringer pædagogerne står med lige nu. Her er en liste over de udfordringer, de fleste kæmper med lige nu landet rundt:

- Restriktionerne udfordrer forældresamarbejdet, da forældre flere steder ikke må komme ind i institutionerne, hvilket gør det svært at have en løbende dialog.
- Pædagogerne bekymrer sig for det pædagogiske udviklings og legemiljø samt arbejdet med sprog og motorik, fordi meget legetøj fjernes pga. manglende ressourcer til rengøring.
- Det går for langsomt med pædagogernes adgang til corona-tests.
- Pædagogerne er bekymrede for, hvad der skal ske til vinter, når det bliver koldere og de ikke kan være udenfor i samme omfang.
- Der mangler ressourcer til at gøre det nemmere at være ude i det kolde vejr, f.eks. voksenmøbler og skure med legeredskaber.
- Der mangler ressourcer til rengøring.
- Restriktionerne medfører, at normeringerne forringes.