Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Lærerforeninger: Mange lokale løsninger for lærere og elever i risikogruppen

2. jun, 11:30
De større lærerkredse har ingen tal på hvor mange lærere, der er arbejder hjemmefra, fordi de er særligt udsatte, hvis de får covid-19. Skolerne har været gode til at finde løsninger, lyder det fra København, Odense, Aalborg og en sjællandsk lærer, der selv er i risikogruppen.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

- Det håndteres forskelligt på skolerne, men der har været en lægelig vurdering ind over, og tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter er involveret, så vi har ikke indtryk af, at det er et problem. Der er sendt en ledelsesvejledning ud, og man finder en fornuftig løsning på de enkelte skoler, siger Lars Sten Sørensen, formand for Københavns Lærerforening.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Corona vil vende op og ned på indretningen af din arbejdsplads

- Nogle af lærerne fjernunderviser børn med særlige behov, andre er på skolen, hvor de arbejder uden at have den store kontakt med andre, og nogle er sygemeldte.

I Aalborg har nogle lærere tidligere i forløbet ringet til lærerforeningen for at høre om deres rettigheder, men efter at være henvist til læge og egen skoleledelse, har de ikke henvendt sig igen. Generelt oplever Aalborg Lærerforening, at der er en god forståelse for problemet, fortæller konsulent Dorthe Charlotte Jensen.

- Lokalt har man fundet løsninger, så vi oplever ikke, at lærere er presset ud i noget, de er utrygge ved, siger konsulent i Odense Lærerforening Bo Tryggedsson.

- Vi kender ikke til antallet og heller ikke om der er nogle på sygedagpenge. I begyndelsen havde vi lærere, der sagde, at de ville søge orlov, men om de har gjort det, ved vi ikke. De henvender sig kun her i kredsen, hvis de har brug for hjælp, og vi har ikke hørt fra nogen længe. Jeg tror, det bliver taget med en god dialog på de enkelte skoler.

Underviser hjemmefra

På en skole på Sjælland har læreren Stine og skolelederen udarbejdet en plan, så hun hjemmefra underviser de elever, der har forældre i risikogruppen, og som derfor ikke møder på skolen. Det foregår på Zoom, Aula og med samtaler over telefonen.

LÆS OGSÅ: Forsker: Stop for hjælpepakker vil øge ulighed og fattigdom

Stine ønsker at være anonym, fordi hun selv har det svært med ikke at kunne møde op på skolen og passe sit arbejde dér. Men hun underviser hjemmefra og fortæller, at alle har været meget forstående. Hun oplever slet ingen problemer fra hverken kolleger, ledelse, elever eller forældre. Hun er lærer i indskolingen og har et skøbeligt helbred efter sygdom for flere år siden. Derudover har hun en slem hånd-eksem og tåler ikke håndsprit. Derfor talte hun med sin læge og med skolelederen, da coronasmitten blev et problem.

- Jeg forbereder fx en lektions undervisning til et forløb om skoven, hvor elever og lærere fra mit team har været ude. Lektionen bliver brugt i alle tre 1.-klasser, så hele teamet får glæde af det. Skolepædagogen i min klasse har lige nu flere kasketter på, men vi taler sammen næsten hver dag, og jeg får at vide, at jeg bare skal tage det roligt, for dét, der foregår på skolen lige nu, er ikke almindelig undervisning. Det er nødundervisning, fortæller Stine.

LÆS OGSÅ: Lærerforening: Corona-perioden har vist, hvor meget bedre skoledagen vil være, hvis den blev kortere

Samtidig underviser hun lige nu tre elever, der ikke kan komme på skolen. Her underviser hun i dansk, matematik og engelsk. Tidligere har der været flere elever, men nogle af dem er kommet tilbage til skolen nu. Hun har også en del kommunikation med elevernes forældre, om hvordan hun bedst kan tilrettelægge undervisningen, så den passer godt til den enkelte elev.

- Jeg er forbavset over, hvor nemt det egentlig går, og forældrene er rigtig glade for det. Jeg skal helt sikkert tilbage på skolen efter sommerferien. Men normalt er jeg et rigtig røre-kramme-menneske, og det må jo så blive anderledes.