Guide: Lær at holde af kollegaen der driver dig til vanvid

Guide:

Lær at holde af kollegaen der driver dig til vanvid

3. sep, 2:00
Har du en kollega, der får dig til at se rødt? Psykolog Maria Krüger Michaelsen hjælper dig med at se på personen med mildere øjne.

Her er et eksempel fra hverdagen: Du har en kollega, lad os kalde hende Karen.

Hun er så irriterende. Hun kommer altid for sent til møder - også når jeres øverste chef har indkaldt.

Det er pinligt og forstyrrende for dig og teamet, og du kan næsten ikke holde hende ud længere.

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du stress i køen til jobcentret

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Arbejdsliv her

Karen er selvoptaget, egoistisk og arrogant og tror, at hele verden drejer sig om hende, og hun kommer altid dalrende, når det passer hende.

Hun driver dig kort sagt til vanvid! Hvad kan du gøre for at få Karen til at ændre sig?!

Én finger frem og tre tilbage 

Når du forfalder til at pege fingre af andre, så husk på, at kun én finger peger fremad, og tre peger mod dig selv.

Du skal starte med dig selv, hvis du ønsker en forandring i relationen og samarbejdet, for du kan ikke lave andre mennesker om!

Det ville måske være nemmest, hvis det bare var "Karens" skyld, men hvis du skal lære at ”holde af” din kollega, er det op til dig.

Hvis du fastholder opmærksomheden på den ene finger, der peger mod ”Karen”, kan du næsten være sikker på, at intet vil forandre sig.

Ret opmærksomheden på de tre fingre, der peger indad mod dig selv
Maria Krüger Michaelsen, erhvervspsykolog

Tværtimod kan situationen og dine frustrationer og irritationer blive forstærket, hvilket vanskeliggør samarbejdet og relationen.

Min opfordring til dig er derfor: Ret opmærksomheden på de tre fingre, der peger indad mod dig selv!

LÆS OGSÅ: Kom igennem dagen uden smartphone-forurening

I eksemplet med "Karen" forstår vi, at hun konsekvent kommer for sent til møder, og det er jo en meget rationel og beskrivende fortælling om din kollegas adfærd.

I den anden del af historien om "Karen", tolker du hendes adfærd: Hun er selvoptaget, egoistisk og arrogant, og du tilskriver hende således motiver, egenskaber og hensigter, som giver dig selv gode begrundelser for at føle det, du gør.

Dermed sorterer du alt det materiale fra, som ikke bekræfter din vurdering og overbevisning om Karen.

Det kaldes bekræftelsesskævheder, og det gør du for at begrunde og skabe en rationel forklaring for dine følelser. Du beskytter altså din egen selvopfattelse, men det er ikke fordrende for dig og din kollegas relation og samarbejde.

Hvad er du allergisk overfor?

Når en kollega driver dig til vanvid, aktiveres du følelsesmæssigt. Det handler helt grundlæggende om din psykologiske allergi, hvor en bestemt adfærd aktiverer følelser i dig.

Det, du er allergisk overfor, vil ikke være det samme som Hans, Lone, Malene, David eller Hanne, og måske generes dine kolleger ikke af, at Karen kommer for sent.

Din opgave er at finde ud af, hvilken adfærd du aktiveres af.

Pointen er, at det er dig, der er allergisk. Det er ikke græspollens skyld
Maria Krüger Michaelsen, erhvervspsykolog

Det er præcis samme øvelse, som hvis du er allergisk overfor græs: Du kan vælge at tage medicin, prøve alternative behandlingsmetoder, tørre dit tøj indenfor, stoppe med at spille fodbold, og så videre.

Pointen er, at det er dig, der er allergisk. Det er ikke græspollens skyld.

Her er fem gode råd til at forstå og udvikle dine reaktioner til gavn for dig selv og din kollega:

1: Start med dig selv

Stil dig selv spørgsmålet: hvad er det for en "allergi", som min kollegas ADFÆRD aktiverer i mig? Hvad er det, jeg bidrager med i vores samarbejde?

Vær venlig og ærlig over for dig selv!

2: Find din allergi

Når du går i gang med skabe de sædvanlige fortællinger, der bekræfter dine følelser om, at din kollega er en IDIOT, skal du se nøgtern på situationen og undersøge, hvilke positive motiver og egenskaber du kan tilskrive kollegaen. 

3: Inviter kollegaen på kaffe

Vær modig og inviter din kollega til en snak om jeres samarbejde og relation. Det handler ikke om at spille 'Du'-kortet, om at vinde, at få ret eller få en undskyldning.

Det handler om, at du bliver klogere på, hvad det er, der sker mellem jer og i dig.

4: Tal med en ven 

Søg en god ven, som ikke bare altid giver dig ret (det må ikke være en, som arbejder samme sted som jer), og bed din ven udfordre dig på, hvad det er ved din kollegas adfærd, som du er allergisk overfor.

Måske er der et mønster, og måske kan din ven hjælpe dig med at finde de blinde pletter, vi alle sammen går rundt med.

5: Find din indre Sherlock 

Hvis alt andet fejler, kan du gå på opdagelse i, hvilken helt særlig skabning din kollega er. Hvad er det for en unik art, du er stødt på?

Studer din kollega og lad dig fascinere af, at du har fundet denne helt særlige art på din arbejdsplads.

Når du gør det, afkobler du de følelser, som aktiveres i situationen, og du kan forholde dig mere analytisk og rationel til den adfærd, din kollega udviser.

Når dine følelser er mindre intense, bliver det nemmere for dig at bevare roen.

Kontakt
Redaktør af A4 Arbejdsliv

Henning Due
[email protected]
+45 21628712

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Arbejdsliv er en del af A4 Medier Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser

Cookies

Brug for hjælp?

Hvis du har spørgsmål til abonnementer, jobannoncer eller generelt behov for hjælp, så skriv til [email protected] eller ring 93 99 04 60 ...