Tina Møller Madsen gruppeformand for 3F Privat Service Hotel og Restauration (tv) og Lydia Callesen gruppeformand for 3F Den Offentlige Gruppe Foto: 3F

Kvalitets-rengøring mindsker smitterisiko markant. Det er dyrt og dumt at spare på rengøringen

4. nov 2020, 11:00
Dette indlæg er udtryk for skribentens holdning og ikke et udtryk for A4’s holdning.
Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected]

CORONA ER ET TRIST, dyrt og sejlivet bekendtskab også for det danske samfund, men vi skal naturligvis lære af krisen. Den har i hvert fald gjort danskerne mere bevidste om vigtigheden af god hygiejne og ordentlig rengøring. Både på sygehuse og plejehjem, i skoler og daginstitutioner, i offentlig transport og på arbejdspladser generelt.

LÆS OGSÅ: Se billederne: Soldater lever i snavs på danske kaserner

Kontaktpunkter er nu gået hen og blevet et hverdagsord, og rengøring er ikke ”bare” en klud, der køres hen over et gulv. Rengøring er en vigtig, faglig opgave, der løses bedst af dygtige, engagerede medarbejdere med en stærk faglighed og stolthed over det arbejde, de udfører.

De færreste ved formentlig, at selv uden en virus-epidemi skyldes godt hver anden sygemelding i Danmark infektioner. Også derfor er det uklogt at fortsætte den tåbelige besparelseslinje fra en årrække, hvor der er skåret på rengøringen i kommuner og i den offentlige sektor i al almindelighed. Danskernes sundhed og økonomi bløder, hvis man sparer på god rengøring.

I JAGTEN PÅ BESPARELSER er rengøring mange steder blevet reduceret til en skemalagt tjek-liste under hårdt tidspres, som kan beskæres og kontrolleres. Det er en helt forkert vej at gå, både af hensyn til rengøringsmedarbejderne og brugerne. Vi har i stedet brug for efteruddannelse af – og tillid til – rengøringsmedarbejderne, så de i dialog med ledelse og brugere af lokaler og arealer kan prioritere de væsentligste arbejdsopgaver og dermed mindske smitte- og infektionsrisiko mv.

LÆS OGSÅ: Rengøringsjobbet oplever en renæssance

Derfor er vores opfordring til ledelserne og de budgetansvarlige i offentlige institutioner og private virksomheder, at de betragter god rengøring på samme vis som håndsæbe på personale- og kundetoiletterne. Det er da for hovedløst at spare på!

LÆS OGSÅ: Rengøringsassistent død med covid-19: Gjorde rent på coronaafsnit

Vi har derimod brug for ekstra ressourcer til rengøring, mindre detailstyring og bedre kvalitet gennem uddannelse af medarbejderne. Det både kan og skal sikre en bedre opgaveløsning og rengøring, som dels giver større brugertilfredshed i de berørte lokaler og arealer og dels mindsker risikoen for smittespredning og sygefravær.

For fakta tåler nok gentagelse: Hver anden sygemelding skyldes infektioner.


Din mening

På A4 Arbejdsliv vil vi rigtig gerne dele din mening om arbejdslivets udfordringer og idéer til løsninger med vores andre læsere. Så send et debatindlæg til [email protected] - husk gerne et foto.