Hos den landsdækkende tandlægeklinik Colosseum Tandlægerne har man valgt at skrue coronagebyret op til 175 kroner. (Arkivfoto) Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Kunder vrede over tandlægegebyr: 'Det er fandme frækt'

5. maj, 13:37
Flere kunder er vrede over, at den landsdækkende tandlægekæde Colosseum Tandlægerne tager trecifret ekstragebyr for værnemidler under coronakrisen.

Sundhedsstyrelsens skærpede krav til værnemidler mod coronasmitte medfører tilsyneladende store ekstraregninger for landets tandklinikker. 

LÆS OGSÅ: Ansat i chok over Arbejdstilsynet: 'De tager det jo ikke alvorligt!'

A4 Arbejdsliv beskrev i sidste uge, hvordan en række tandlægeklinikker landet over har valgt at indføre gebyrer på mellem 45 og 90 kroner for at dække udgifterne til mundbind, plastickitler og visirer, som de ansatte skal bære for at opfylde myndighedernes retninglinjer. 

Hos den landsdækkende tandlægeklinik Colosseum Tandlægerne har man dog valgt at skrue gebyret op til 175 kroner, og det bliver mødt med vrede og forundring fra flere af kædens kunder. 

- Jeg synes, det er frækt at tørre regningen af på kunderne på den måde. Deres priser er i forvejen tårnhøje, siger 54-årige Britta Stokholm Martinussen til A4 Arbejdsliv. 

- Det er fornuftigt, at tandlægerne bruger værnemidler, men her virker det jo næsten som om, at de tjener på det, tilføjer hun.

Britta Stokholm Martinussen blev opkrævet ekstragebyret på 175 kroner, da hun tilbage i april besøgte Colosseums afdeling i Herlev for at få repareret en tand, der skulle behandles akut. 

- Jeg sagde til personalet, at det var alt for højt et gebyr, men de fortalte mig, at det var bestemt oppefra, og at der ikke var noget, de kunne gøre, siger Britta Stokholm Martinussen. 

Udover gebyret på 175 kroner blev Britta Stokholm desuden opkrævet et ekstragebyr på 475 kroner, som hun endnu ikke har fået en forklaring på. 

- Så jeg skal da love for, at de her værnemidler er betalt. Jeg arbejder i hjemmeplejen, hvor vi også bruger mange værnemidler, og der sender vi da heller ikke regningen videre til beboerne, siger Britta Stokholm Martinussen. 

Risikerer tre gange gebyr

A4 Arbejdsliv er blevet kontaktet af en række Colosseum-kunder, der alle er blevet mødt med ekstragebyret på 175 kroner. 

37-årige Kristina Culum stiftede bekendtskab med coronagebyret, da hun i starten af april knækkede en tand og måtte haste til tandlægen. 

Hun blev ligesom Britta Stokholm Martinussen behandlet på en af Colosseum-kædens klinikker, og hun var noget overrasket, da hun blev præsenteret for regningen, hvor gebyret på 175 kroner fremgik. 

- Det synes jeg da mildest talt var træls, og jeg håber, at min historie kan være med til, at de sætter gebyret ned igen, fortæller Kristina Culum. 

Flere tandlæger fortæller, at ekstra krav til værnemidler betyder ekstra omkostninger for dem. Er det ikke okay, at kunderne også er med til at betale den regning? 

- Jo, men jeg synes, at 175 kroner er opskruet og for meget. Særligt når jeg hører, at andre tandlæger kun tager et gebyr på en halvtredser, siger Kristina Culum. 

Kristina Culum skal om kort tid have to yderligere behandlinger for at reparere den knækkede tand.

Derfor risikerer hun at ende med at betale mere end 500 kroner i coronagebyr til tandlægekæden, udover den normale pris for behandlingerne.

På billedet fremgår det, hvordan Colosseum-kædens klinikker opkræver kunderne et såkaldt 'hygiejnetillæg' på 175 kroner oveni den normale tandlægeregning.  

Direktør: Gebyr dækker ikke udgifter

Ifølge Jens Mondrup, adm. direktør hos Colosseum Tandlægerne, betyder stigende priser og stor efterspørgsel på værnemidler, at kæden er tvunget til at tage det ekstra hygiejnegebyr på 175 kroner.

Samtidig betyder Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer, at kædens tandklinikker er nødsaget til at holde længere pauser mellem hver patient, så der kan blive gjort rent, inden en ny træder ind til behandling. 

- Vi vil meget gerne leve op til myndighedernes retningslinjer, men det medfører en række ekstraomkostninger for os, som vi skal have dækket, og derfor er vi blevet nødt til at indføre det her gebyr, siger Jens Mondrup. 

LÆS OGSÅ: Hver tredje dansker aflyser udlandsrejsen til sommer: 'Det redder desværre ikke feriehusudlejerne'

- Det kan dårligt dække de udgifter og det besvær, vi har med at skaffe mundbind, kitler, visirer og alt det andet, vi skal bruge. Men det er det beløb, som vi synes, at vi kunne være bekendt at tage, og det er på niveau med andre klinikker, som vi har undersøgt, tilføjer direktøren.