kurt_beier-medium_32-medium_32-medium_32__1_
Chaufførerne boede under meget tætte forhold på sovesale, hvor de sov i køjesenge. Bad og toilet lå i en anden bygning, som man skulle igennem en gård for at tilgå. Foto: Privat/Fagbladet 3F

Kommune: Beier-firma lod bevidst chauffører bo ulovligt i slumlejr

20. maj 2021, 15:30
Kurt Beier Transport A/S kan ikke have været i tvivl om, at selskabet ikke måtte bruge containere til beboelse, siger en repræsentant fra kommunen

Kurt Beier transport A/S var udmærket klar over, at containerne i slumlejren på virksomhedens område i Padborg ikke måtte bruges til beboelse og soveplads for chauffører. Men transportvirksomheden brugte alligevel containerne til beboelse for filippinere og srilankanere.

- Vi formodede, at der var væsentlige sundheds- og sikkerhedsmæsige mangler og skønnede, at det var nødvendigt med et omgående tilsyn.

Sådan sagde en byggesagsbehandler fra Aabenraa Kommune ifølge Fagbladet 3F torsdag formiddag i retten i Sønderborg, da vedkommende afgav vidneforklaring i en straffesag imod Kurt Beier Transport A/S og fire af virksomhedens øverste ledere i 2018.

LÆS OGSÅ: Efter afsløring af slumlejr: Transportfirma kan få millionstraf

De sidder lige nu tiltalt for grov økonomisk udnyttelse af 30 asiatiske chauffører for over fire millioner kroner, illegal brug af deres arbejdskraft samt overtrædelse af byggelovgivning.

3. januar 2019 anmeldte Aabenraa Kommune Kurt Beier Transport A/S til politiet for overtrædelse af blandt andet byggeloven med et ønske om fængselsstraf eller bøde på mindst 100.000 kroner til transportvirksomheden.

Torsdag i retten blev der fremlagt et dokument fra Aabenraa Kommune, hvoraf det fremgår, at Kurt Beier Transport A/S ikke kan have været i god tro, efter at virksomheden 11. juni 2016 fik et påbud fra kommunen om at få lovliggjort lejren.

Fagbladet 3F afslørede slumlejren 29. oktober 2018. I den forbindelse sagde direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, til Fagbladet 3F om de asiatiske chauffører:

- Vi træner og uddanner dem, og så bor de også dernede. Og det er sådan set det. Det kan være fra to til 25. Det går op og ned hele tiden.

Har I fået tilladelse til at have mennesker boende i lejren?

- Ja, ja. Ja, selvfølgelig, sagde Karsten Beier.

Næste morgen rykkede politiet, Skattestyrelsen og Aabenraa Kommune ind i lejren. Torsdagens vidne fra kommunen var med under aktionen 30. oktober 2018, der fandt sted på mistanke om væsentlige sundheds- og sikkerhedsmæssige mangler.

- Virksomheden har ikke søgt en byggetilladelse, og benyttelsen af pavillonene til bolig er ulovlig. Vi var overraskede over, hvad vi så i dag, sagde Jane Petersen, teamleder hos Aabenraa Kommune i afdelingen Byg, Kultur, Miljø & Erhverv, kort efter aktionen til Fagbladet 3F .

Tilladelse inddraget

I retten torsdag kom det frem, at sagen begyndte i februar 2017. Her fik Kurt Beier Transport A/S Aabenraa Kommunes tilladelse til at opføre en to-etagers chaufførbygning på virksomhedes område i Padborg. Men tilladelsen blev senere inddraget igen, fordi den ikke blev udnyttet.

10. april 2018 sendte kommunen et brev til Kurt Beier Transport A/S og bad firmaet fjerne de midlertidige beboelsescontainere og toiletvogne – slumlejren – inden fire uger. Det fremgik af vidneforklaringen, at en af de tiltalte ledere havde oplyst til kommunen, at pavillonerne ikke længere blev benyttet.

Men intet skete. Og 18. maj 2018 blev der varslet et påbud til Kurt Beier Transport A/S om at fjerne containerne, da der ikke var hverken bygnings- eller beboelsestilladelse til dem.

Aabenraa Kommune hørte intet fra Kurt Beier Transprt A/S, og så løb kommunens tålmodighed ud. Transportvirksomheden fik et strakspåbud 11. juni 2018 med besked på at fjerne containerne eller søge byggetilladelse og prøve at få containerne lovliggjort.

7. august 2018 tjekkede Aabenraa Kommune på et varslet tilsynsbesøg, om påbudet var efterkommet. Tilsynet foregik sammen med den 45-årige, nu tiltalte leder, der tidligere havde oplyst, at lejren ikke blev brugt længere.

- Det var et varslet tilsyn, så de vidste, at vi ville komme. Der var ingen tegn på beboelse på det tidspunkt, forklarede den byggesagkyndige i retten og oplyste, at han fik oplyst af lederen, at containerne ville blive fjernet.

Kurt Beier Transport A/S fik besked på at melde tilbage til kommunen, når containerne var fjernet, men kommunen hørte intet. Og så kom det uvarslede tilsyn sammen med politiaktionen 30.oktober 2018. Få dage efter var containerne og alle spor af slumlejren fjernet.

Den 45-årige tiltalte i sagen oplyste i sidste uge i retten, at Kurt Beier Transport A/S’ direktør, Karsten Beier, og en tidligere kollega havde stået for at opsætte containerne i lejren. Den 45-årige forklarede samtidig, at den øverste ledelse hos virksomheden var vidende om, at containerne i slumlejren ikke måtte bruges som soveplads for koncernens chauffører.

- Vi vidste godt, at vi ikke havde tilladelse til det. Vi havde også talt om, at vi skulle have bygget noget derude, sagde den 45-årige i retten.

Han forklarede, at Kurt Beier Transport A/S tidligere havde fået en byggetilladelse til at bygge på lejrpladsen, men at byggeplanerne ikke blev til noget. Han mener, at prisen for planerne var otte millioner kroner. Og det ønskede virksomhedens topledelse ikke at bruge på et byggeri, vurderede den 45-årige i retten.

Der afsiges dom i sagen i august.