20210121-112313-2-1920x1280we
Blandt landets jobcenterchefer er der konsensus om, at der ikke bliver tegnet et fair billede af jobcentrene i den offentlige debat. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Jobcenterledere:
Kritikken af jobcentre er for unuanceret

25. okt. 2021 06.00
Landets jobcenterchefer føler, der bliver tegnet et unfair billede af jobcentrene i den offentlige debat, viser ny spørgeskemaundersøgelse. Politisk kommentator Hans Engell mener, at jobcentrene ligger, som de har redt.

Når der diskuteres jobcentre i den offentlige debat, er det billede, der bliver tegnet, for unuanceret og ensidigt.

Sådan lyder det fra en stribe jobcenterchefer i en undersøgelse, A4 Beskæftigelse har foretaget. Af de 30 jobcenterledere, der har deltaget i surveyundersøgelsen, svarer hele 29 nemlig nej til, at der bliver tegnet et fair billede af jobcentrene i den offentlige debat. 

LÆS OGSÅ: Jobcenterledere tvivler på positive effekter af nyttejobs

En af dem, der ikke mener, den offentlige debat tegner et fair og nuanceret billede af jobcentrene, er Flemming Sommer. Han er jobcenterchef i Furesø Kommune. 

- Jobcentrene laver ikke reglerne, og ofte handler det om situationer, hvor borgere kommer i klemme i systemet.

Han får opbaking fra sin kollega i Skanderborg Kommune, Anja Nørby Sørensen: 

- Der burde tegnes et bredere billede af jobcentrene og deres rolle i den offentlige debat. Der er en unfair retorik, og det er en vild måde at omtale en hel branche på.

Don't shoot the messenger

En pointe, der går igen fra jobcentercheferne, er, at man skyder på de forkerte, når skytset rettes mod dem. Er man utilfreds, bør man i stedet rette sigtekornet mod politikerne.

- Vi udmønter nogle regler, vi ikke selv har lavet. Derfor opponerer jeg imod, at det er os, der får al kritikken. Don't shoot the messenger, fortæller Flemming Sommer. 

Samme argumentaion finder man hos Anja Nørby Sørensen i Skanderborg. 

- Det bliver simpelthen alt for ofte glemt, at jobcentrene ikke laver lovene, men forvalter dem. Kritik kan være fair nok, men det handler ofte om lovgivningen, og så er det altså ikke os, der skal have på puklen.   

Den slags ansvarsfralæggelse imponerer dog langtfra politisk kommentator, Hans Engell, der i stedet mener, jobcentrene burde stå op for den utilfredshed, der er. 

- De svar overbeviser mig overhovedet ikke. Jobcentrene har et troværdighedsproblem på størrelse med Roskilde Domkirke, og så kan man altså ikke bare slå det hen med bortforklaringer og dårlige undskyldninger. 

- Jocentrene bliver nødt til at se i øjenene, at det negative image, de har, kommer et sted fra. Det er ikke bare opstået af sig selv. Så er det muligt, de er på en svær opgave, men det er altså jobcentrene, der har et problem, når der er så udpræget en utilfredshed med dem. Det burde de tage at forholde sig til, for der er ingen, der gider høre på det andet klynk. 

Behov for at nuancere debatten

For de to jobcenterchefer i Furesø og Skanderborg handler det ikke om, at man ikke må kritisere hverken dem eller jobcentrene, så længe debatten bare er nuanceret og balanceret. Og de aspekter mangler i den offentlige diskurs, hvis man spørger dem.

Fra Furesø Kommune fortæller Flemming Sommer til A4 Beskæftigelse:

- Selvfølgelig laver vi fejl, men jeg køber ikke den med, at det er jobcentrene, den er gal med. Det er systemet, man i så fald skal kigge på. Vi er budbringeren, og det er der et stort behov for at nuancere i offentligheden. Vi har et ministermål om, at alle borgere skal opleve at få en værdig sagsbehandling. Hvis alle ikke gør det, fordi regler og krav kan være rigide, så skyldes det altså andet og mere end jobcentrenes egen fortolkning.  

Hos Anja Nørby Sørensen i Skanderborg er der opbakning til chefkollegaen i Furesø: 

- Man bliver nødt til at kigge på det fulde billede. Det er altså en skrøne, at jobcentrene ikke hjælper nogen eller noget. Og så er det kommet til et sted, hvor det er blevet helt acceptabelt bare at hagle jobcentrene ned uden at tænke på de mennesker, der sidder bagved og bliver gjort til syndebukke. Det er ikke fair. 

LÆS OGSÅ: Jobcenterchefer vil ikke af med dagpengemodtagere

Spørger man Hans Engell, har jobcentrene dog selv et ansvar for, at den offentlige debat er blevet, som den er. 

- Når jeg taler med folk, møder jeg ikke nogen, der er tilfredse, og det synes jeg ærlig talt er meget illustrativt. Det burde jobcentrene tage at kigge på i stedet for at føle sig uretfærdigt behandlet. 

Det svarer jobcentercheferne i skriftlige, anonyme kommentarer til spørgsmålet om, hvorvidt der bliver tegnet et fair billede af dem i den offentlige debat: 


- Tja, så længe vi har en soc.dem regering og vel nok den mest inkompetente beskæftigelsesminister på posten, har jeg absolut ingen forventninger om fair behandling fra den kant. Det er jo nærmest komisk at overveje. Hummelgaard er så hylende skinger at høre på. Manden har aldrig nogensinde haft et redeligt job, født i 1983 og ren nikkedukke for Mette F.

- Igen - det her er et spørgsmål om at varetage nogle politiske interesser i et rødt fællesskab. Specielt nogle af fagforeningerne - og fælleskabsbosserne - har været super dygtig til at skabe en fortælling om, at jobcentrene ikke virker. Jeg lytter mig til, at fortællingen bygger på usandheder, og jeg er ikke sikker på at alle udtaleser - specielt fra en vis boss - ville klare en tur i Detektor, men det er der ikke nogen, der vil høre. Jobcentrene er jo en myndighedsfunktion og vores arbejde er ikke at modsvare de fortællinger, der skabes - jobcentrene er sitting ducks, når beskæftigelsesministerens og statsministerens deler varmedunk med fagbevægelsen. Os, der arbejder i jobcentrene, arbejder i en velfærdskonstruktion, og om vi hedder jobcentre eller noget andet er ret ligegyldigt - vi administrerer den lov, vi er sat til at administrere. Det, som kan irritere en medarbejder, er den åbenlyse faktaforladte debat, som pågår i medierne. Det er fuldstændig som i andre brancher - det er uinteressant at drøfte sit fag med folk, der ikke er interesseret i de ledige borgere, men kun er interesseret i sit medlemstal - men hatten af for fortællingskunst og lad os håbe, at de kan leve op til ansvaret.

- Indimellem passerer en periode med fri jobcenterbashing. Der glemmes som regel nogle faktorer. Senest var det især a-kassernes rolle og betydning for rådighedsspørgsmålet, der blev glemt.

- Useriøs politik.

- Vi mangler billedet af, at lovgivningens krav(systemet) er hovedudfordringen - ikke Jobcentret

- Det er total unuaceret. Man glemmer at måle på det vigtigste af alt: Kommer borgerne i job. Man skulle prøve at kigge til de små kommuner, som er dygtige - og ikke de store kommuner.

- For unuanceret.

- Det er enormt unuanceret, og jobcentrene forvalter jo bare den lovgivning, regeringen har vedtaget.

- Billedet er meget ensidigt - og der tages ikke hensyn til lovgivning og det bureaukrati, som regeringen har ansvaret for.

- Jeg glæder mig til den dag, hvor der bliver fokus på beskæftigelsesrettede indsatser - samtaler med borgerene og ikke alle de administrative dokumentationsopgaver, som stjæler tiden i forhold til en arbejdsmarkedsrettet indsats.

- Det er en fuldstændig unuanceret debat, som handler om meget andet end resultater - og det er utilstædeligt at skyde på dem, som udfører opgaven i et virvar af kompleks lovgivning og myndighedsarbejde, som fjerner fokus fra kerneopaven. I stedet skulle man hylde dem for, at de stadig er der.

- Jobcentrene løser opgaven med at få ledige og syge tilbage i job - det er et komplekst lovområde, som ingen interesserer sig for at ændre.

- Unuanceret, vi udmønter den lovgivning, som Folketinget vedtager. Hvis de er utilfredse med det, de har lovgivet om, så bør de ændre lovgivningen istedet for den hetz, de lige nu kører mod de ansatte på landets jobcentre. Det er uanstændigt og bestemt ikke værdigt af dem, der ellers er fortalere for værdig sagsbehandling - det gælder tilsyneladende ikke deres egen “sagsbehandling”!