Jacob_Gj__rtz_marketingschef_Frie_redigeret_
nullFoto: Frie

A-kasse-chef: Jobansøgere fortjener en bedre behandling

26. apr 2021, 17:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

ROTATIONEN PÅ JOBMARKEDET er lige nu på sit højeste. Et stort antal arbejdspladser og stillinger er forsvundet pga. corona, og samtidig er mange nye jobs opstået inden for fx onlinehandel. Og med høj aktivitet på jobmarkedet stiger antallet af jobansøgninger naturligvis markant.

I a-kassen Frie opfordrer vi altid vores ledige medlemmer til at lave en grundig og målrettet ansøgning, hver gang de søger en stilling. Som jobansøger i dag må man lægge ekstra knofedt i en ansøgning, fx i form af research af virksomheden, hvis man vil have en chance for at komme i betragtning til jobbet og blive kaldt til jobsamtale.

LÆS OGSÅ: Frank sendte 100 ansøgninger og fik én samtale: 'Kunstig intelligens vil forstærke aldersdiskrimination'

Vi anslår, at vores medlemmer i gennemsnit bruger mellem tre til fire timer på at målrette en ansøgning. Dette er udelukkende den tid, som en ansøger bruger for at komme i betragtning til en samtale. Hertil kommer den tid, som kandidaterne efterfølgende bruger på at løse caseopgaver, tage personlighedstests, transport osv. Når det sker, kan en ansøgningsproces til et enkelt job sagtens strække sig over flere dages arbejde, uden nogen garanti for et positivt resultat.

Når man som jobansøger bruger lang tid og mange ressourcer på jobsøgning, bygger man uundgåeligt en række forventninger op. Desværre oplever vi i Frie alt for ofte, at spændingen hos vores ledige medlemmer udløses med et kortfattet og intetsigende svar: "Tak for din ansøgning. Vi har desværre valgt at gå videre med en anden kandidat".

LÆS OGSÅ: Jobindex bygger job-robot: Kan bekæmpe aldersdiskrimination

DET ER KLART, at de færreste virksomheder kan afse tid til at give et personligt afslag til alle ansøgere, særligt når der ofte er 50+ ansøgere til en stilling. Men der er en række greb, som alle virksomheder kan benytte til at give gode, saglige afslag – og dermed give den enkelte ansøger en god oplevelse:

1. Fravalgte kandidater, som har været til samtale, bør altid have afslag pr. telefon. I har brugt tid på hinanden, og derfor skylder I som virksomhed at give direkte feedback.

2. Send et begrundet afslag til de ansøgere, som ikke kommer til samtale. Begrundelsen behøver ikke at være individuel. Men sørg for at uddybe den erfaring og de kompetencer, som I har lagt vægt på i jeres endelige valg af kandidat til stillingen.

3. Giv ansøgeren mulighed for at kontakte jer for at stille uddybende spørgsmål. Det er en god service og udløser sjældent telefonstorm.

LÆS OGSÅ: Få eksperternes taktik til uopfordrede ansøgninger

Mange virksomheder sætter store budgetter af til employer branding, som skal stille virksomheden i et godt lys over for nuværende og kommende medarbejderne. Derfor er det vigtigt, at man tænker sin rekrutteringsproces til ende og sørger for at give alle ansøgere en positiv oplevelse. En venlig tone og saglig feedback er det mindste, man kan tilbyde mennesker, som bruger tid og kræfter på at vise interesse for virksomheden. Og det virker altid positivt, afslag eller ej.