20210205-153009-L-1920x1280we
Enhedslisten og SF kalder beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i samråd. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Efter afsløringer om Nemlig.com og Wolt:
Støttepartier kræver svar fra minister

23. mar. 2021 12.58
Enhedslisten og SF kalder beskæftigelsesministeren Peter Hummelgaard i samråd om dårlige arbejdsvilkår hos Nemlig.com og Wolt.

Afsløringer om usikre ansættelsesforhold og dårlige arbejdsvilkår hos Wolt og Nemlig.com får nu Enhedslisten og SF til at kalde beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i samråd.

Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Eksperter modsiger Skattestyrelsen: Wolt-bude er lønmodtagere

Enhedslisten vil have svar på, hvordan ministeren vil undgå, at platforme som Wolt og Nemlig.com underbyder danske løn- og arbejdsvilkår. I deres samrådsspørgsmål vil de have at vide, hvordan ministeren vil ‘sikre mod at sædvanlige danske løn- og arbejdsvilkår bliver underbudt ved platforms virksomhed som det fx. har fundet sted med Wolt og Nemlig.com’.

Derudover vil partiet vide, hvordan Peter Hummelgaard vil sikre, at misbrug af underleverandører og solo-selvstændige ikke fører til brud på miljø- og sikkerhedsregler.

- Vi har set konsekvenserne af, at firmaerne skubber arbejdsgiveransvaret fra sig. Modellen med selvstændige bliver brugt til social dumping, lyder det fra Enhedslistens beskæftigelsesordfører Victoria Velasquez.

Fagbladet 3F har bragt en række artikler om Wolt-bude, der bliver overfaldet og får frarøvet deres scootere. Og i weekenden afslørede Politiken, hvordan Nemlig.com-chauffører arbejder 15-timer lange vagter og får bøder, hvis de kommer for tidligt eller for sent til en levering.

SF’s Karsten Hønge har på baggrund af afsløringerne om Nemlig-chaufførernes arbejdsforhold også indkaldt Peter Hummelgaard i samråd.

I samrådsspørgsmålet skriver SF, at ministeren skal svare på, “hvilke muligheder Arbejdstilsynet har for at føre tilsyn med arbejdsmiljøet i branchen”. Derudover vil SF gerne vide, hvilke “initiativer ministeren vil iværksætte for at sikre, at arbejdsmiljøproblemer forebygges, og om der føres den fornødne kontrol i branchen?”.

Tirsdag udtalte tre eksperter til Fagbladet 3F, at de mener, at Wolt-bude rent juridisk burde betragtes som ansatte og ikke som “selvstændige kurérpartnere”, som Wolt kalder budene. Det sker, selvom Skattestyrelsen vejledende anser budene som selvstændige.

Eksperternes synspunkter bakkes op af både Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

- Vi har set konsekvenserne af, at Wolt har skubbet ansvaret fra sig, for eksempel, når der sker ulykker eller budene bliver overfaldet. Budene burde være ansat af Wolt, siger Victoria Velasquez, der støttes af Bent Bøgsted, der er beskæftigelsesordfører i Dansk Folkeparti.

- Generelt synes jeg ikke, Wolt burde bruge selvstændige som leverandører. Samme princip gælder for Nemlig.com. Jeg forstår ikke, de får lov til at bruge den model, siger han.

Begge ordførere påpeger, at de har været med til at begrænse den såkaldte Working-holiday ordning, så det ikke længere er muligt at være på arbejdsferie på ordningen og arbejde som selvstændig i Danmark.

- Men vi har alligevel set store problemer med skattebetalingen. Vi er nødt til at se på, hvilke rettigheder man har til at slå sig ned som selvstændige i Danmark, siger Bent Bøgsted.

John Bondebjerg, forhandlingssekretær i Transportgruppen i 3F, mener at der er behov for skærpet lovgivning for, hvornår man bliver anset som selvstændig i Danmark.

- Vi efterlyser, at man går ind og kigger på den lovgivning, som tillader den selskabskonstruktion, siger John Bondebjerg.

Han mener, at platformsvirksomheder benytter selvstændige for at undgå de rettigheder, de ville have, hvis de var lønmodtagere. De er eksempelvis ikke dækket af løn under sygdom, arbejdsgiverbetalt pension og feriepenge.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, men det har ikke været muligt inden deadline. Til Politiken har ministeren dog i skarpe vendinger kritiseret Nemlig-chaufførernes arbejdsforhold.

- Flere og flere leverandører benytter sig af lignende modeller med selvstændige, der kører ud med varerne - det gælder for eksempel Wolt. For dem gælder for eksempel hviletidsreglerne ikke. Men kan kan diskutere, hvor selvstændige de egentlig er, når de kører rundt med logo på uniformerne og bilerne. Det er en gråzone, som jeg vil drøfte med arbejdsmarkedets partner, hvordan vi kan få styr på, siger ministeren til Politiken.