20210219-134407-7-1920x1108we
Krifa, Det Faglige Hus og Business Danmark er utilfredse med markedsføring fra HK. (Arkivfoto) Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Gule rivaler angriber HK for misinformation:
'Rigtig dårlig stil'

2. jun. 2021 08.00
Tre gule fagforeninger anklager HK for at hverve medlemmer ved at brug af faktuelt forkerte oplysninger om konkurrenterne.

Flere af de såkaldte gule fagforeninger langer nu ud efter HK, fordi de mener, at fagforeningen bruger faktuelt forkerte oplysninger om dem i deres markedsføring. Det skriver Berlingske.

Det er en sammenligning på HK's hjemmeside, der har fået Krifa, Det Faglige Hus og Business Danmark op af stolen. Her har HK under overskriften 'Spar penge på en rigtig fagforening' sammenlignet sine egne tilbud til medlemmerne med det, som HK mener, de tre konkurrenter kan tilbyde - eller rettere sagt ikke kan tilbyde. Eksempelvis fremhæves det, at HK tilbyder konfliktstøtte i tilfælde af storkonflikt, mens det fremgår, at ingen af de tre konkurrenter kan tilbyde det samme.

LÆS OGSÅ: Se listen: FH-forbund mister medlemmer - gule fagforeninger går frem

- Det er faktuelt forkert, når HK påstår, at vi ikke forhandler overenskomster, ikke har tillidsrepræsentanter, ikke kan hjælpe økonomisk ved konflikt, ikke kan føre sager i Arbejdsretten og ikke har fokus på uddannelse, siger Krifa-formand Eik Dahl Bidstrup til Berlingske.

Samme melding kommer fra Det Faglige Hus og fra Business Danmark, hvor administrerende direktør Martin Kildgaard Nielsen kalder HK's kampagne for 'rigtig dårlig stil'.

Professor ved CBS og ekspert i markedsføringsret Jan Trzaskowski siger til Berlingske, at det er lovligt at lave kampagner, hvor man sammenligner sig med konkurrenter. Han understreger dog, at man ikke må vildlede, samt at sammenligningerne skal være objektive og repræsentative.

Hos HK anerkender Peter Jacques Jensen, formand for HK it, medie og industri Hovedstaden, at sammenligningen er upræcis. Han er også klar til at foretage mindre ændringer. Han peger dog samtidig på, at tiltaget fra HK kommer, efter konkurrenterne har brugt samme metoder i blandt andet radiospots.

- Jeg tager altid kritik til mig. Men hvis vi ændrer noget, har jeg da også forventninger om, at Det Faglige Hus gør det samme. For eksempel kunne de ændre deres slogan om, at de giver den samme tryghed. Det bør skiftes ud med det samme, siger han til Berlingske.

LÆS OGSÅ: Fagforeninger bløder medlemmer: Coronakrisen er en modspiller