En lærer instruerer 5.a. på Tølløse Skole i Holbæk Kommune i de nye forholdsregler i forbindelse med Corona. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Guide: Sådan vender du tilbage til en mere normal hverdag på jobbet

25. apr, 10:00
Uanset om du har været hjemsendt, har arbejdet hjemmefra eller har været på din arbejdsplads under corona-nedlukningen af Danmark, er det en stor omvæltning at vende tilbage til en mere normal hverdag. Rikke Bay Haaber, chef for Strategisk Sundhed i PFA, giver dig her gode råd.

Har du udsigt til at få en mere almindelig hverdag i den kommende tid, hvor du ikke skal passe arbejde og måske et eller flere børn hjemmefra, men kan vende tilbage til din arbejdsplads og kollegerne?

Gør du dig tanker om, hvad det er for en hverdag, du skal tilbage til – f.eks. når det gælder smittefarer og jobsituation?

Så er du langt fra alene.

Efter at store dele af Danmark har været lukket ned siden midten af marts, er genåbningen af landet så småt i gang, og det betyder, at stadig flere danskere kan se frem til at få en mere almindelig hverdag.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan undgår du at blive en zombie på det virtuelle møde på jobbet

Men det er ikke bare lige til at komme tilbage til dagligdagen igen, når man i en lang periode har arbejdet hjemme, været hjemsendt eller har været én af de få, som har været på den fysiske arbejdsplads i perioden.

Der kan være mange uafklarede spørgsmål og tanker om opstarten, som kan skabe bekymring og usikkerhed hos dig og dine kolleger.

Hvilke smittefarer bliver jeg udsat for, når jeg skal til at omgås mine kolleger igen? Hvor høj produktivitet vil der nu blive forventet af mig? Hvordan skal det hele hænge sammen med børnepasning, når ikke alle daginstitutioner er åbnet endnu?

Mange vil gøre sig den slags overvejelser, og det er også noget, vi er begyndt at få henvendelser om her hos PFA.

Bekymringerne kan variere, alt efter om man har børn, har arbejdet hjemme, har været hjemsendt eller har været på arbejdspladsen under nedlukningen.

Har du børn, er det måske svæft for dig at forestille sig, hvordan hverdagen bliver praktisk muligt, nu hvor du skal starte på job igen. 

Fra institutionens side åbner der sig måske muligheder for orlov, hvor du kan holde dine børn hjemme fra institutionen.

Men hvad vil det betyde for din situation på jobbet? Og hvad vil din arbejdsgiver tænke om dig, hvis du delte den overvejelse?

Har du været fysisk tilstede på din arbejdspladsen under hele krisen, har du arbejdet som sædvanligt i løbet af de seneste par måneder. Men måske har du haft ekstra travlt og oplever at
have haft mange flere opgaver end normalt.

Du mærker måske allerede nu et pres fra de forandringer, som du har oplevet, og du har måske følt dig meget alene, men oplever nu at være bekymret over igen snart at skulle mødes
med kollegaerne og kunderne og den smittefare, der ligger i det. 

Har du været hjemmearbejdende, har du brugt energi på at tilpasse dig de nye rammer som hjemmearbejdende.

I starten var det måske lidt vanskeligt, men den seneste tid er det måske faktisk begyndt at fungere, og samtidig har været en betydelig beskyttede faktor i forhold til smittefaren at være hjemmearbejdende.

Har du været hjemsendt, gør du dig mange tanker om, hvilken betydning genåbningen kommer til at få for dig og dine muligheder for at fastholde jobbet og dit gensyn med kollegaerne.

Du sidder måske lige nu og venter på en ny melding fra din leder, og du vil måske opleve en følelse af afmagt og fortvivlelse og bekymringer om, at du bliver glemt, overflødig eller undværlig.

Du er usikker på, hvordan du kommer op i gear igen, og du mærker, at dit humør og dit engagement på arbejdet påvirkes af isolationen og følelsen af ”missing out” kombineret med usikkerheden for, hvad der skal ske.

Du mærker måske også et skår i relationen til din arbejdsgiver og må arbejde lidt på at skabe tryghed og tillid til arbejdspladsen igen.

Måske er der sket store omvæltninger i virksomheden, hvor nogle kollegaer er blevet hjemsendt, andre er blevet opsagt, mens nogle har arbejdet hjemmefra, og du føler dig derfor ret usikker på din egen fremtid i virksomheden.

Tæt dialog er vigtig

Uanset hvilken af ovenstående grupper du hører til, er det en kæmpe omvæltning at vende tilbage til en mere normal hverdag.

Det kan give anledning til usikkerhed og bekymring, og hvis der ikke sættes ind i tide, kan det få stor betydning for dit mentale helbred og i værste fald bidrage til f.eks. stress og angst.

Derfor er det afgørende at have fokus på, hvordan du kan komme bedst muligt i gang igen, og her kan både du selv og din leder gøre en hel del.

For eksempel er det vigtigt med en tæt dialog med din leder, hvis du skal til at vende tilbage til hverdagen og måske bekymrer dig om smittefarer, jobsituationen eller din private situation.

Tilsvarende er det også vigtigt, at din leder er åben overfor dine bekymringer, og hjælper med at afklare spørgsmål og bidrager til at nedbringe panik og skabe ro hos dig og kollegerne. 

Her får du PFA's bud på, hvordan du i samarbejde med din leder kan lave en plan for din tilbagevenden til arbejdspladsen:

Lav en plan for din tilbagevenden til arbejdpladsen

Udarbejd - eventuelt i samarbejde med din leder - en plan for din tilbagevenden til arbejdspladsen med fokus på struktur, tidsrum, opstart og opgaver, og afstem eventuelt også din fysiske placering, så du kan finde tryghed, så du ikke skal ”lede” efter din plads, når du kommer tilbage.

Følgende råd kan muligvis lette overgangen til den fysiske arbejdsplads:

1: Besøg arbejdspladsen inden første arbejdsdag.

2: Planlæg et par fysiske møder (med afstand) med din chef eller kollegaer, så du ligesom får vænnet dig lidt til, at I igen er fysisk tilstede.

3:  Afstem med din leder, hvilke opgaver der skal varetages, når du vender tilbage, start evt. med noget velkendt.

4: Husk at pleje det sociale fællesskab med kollegaerne. Det skal genetableres, så prioriter det ekstra i den første tid. Giv plads til at tale om bekymringer med hinanden, I deler nok flere af de samme – men gør det i afgrænsede tidsrum – så bekymringer ikke flyder ind over hele arbejdsdagen. Hjælp dine kollegaer med at have det fokus.

5: Aftal ugentlige møder med din leder, hvor der evalueres på din 'opstart'. 

Husk det bliver kun sværere at komme tilbage, jo længere tid der går, så hjælp dig selv og forsøg allerede nu at fokusere på, hvad der kan lette overgangen for dig.