Piloter_i_cockpit_Bent_K_Rasmussen_Ritzau_Scanpix
Pilotstrejke på Island efter flyselskabet Bluebird har opsagt alle fastansatte piloter, som ifølge selskabet er 'for dyre' - de vil i stedet benytte 'self-employed contractors'. Arkivfoto. Foto: Bent K Rasmussen / Ritzau Scanpix

Flyselskab fyrer alle fastansatte piloter:
Frygter samme metoder i Danmark

15. feb. 2021 16.30
Piloter på Island strejker i øjeblikket mod flyselskabet Bluebird, der har fyret alle dets fastansatte piloter og meddelt, at det fremover kun vil benytte "selvansatte" piloter. FPU har sendt støtteerklæring og mistænker, at selskabet bruger samme metoder i Danmark.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Luftfart.nu og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

I disse dage strejker piloter på Island mod flyselskabet Bluebird, der flyver fragt. Selskabet har opsagt alle dets 11 fastansatte piloter, der kommer fra Island, Danmark, Tyskland og Belgien. Alle fyrede piloter er organiseret i den islandske fagforening FÍA. Det skriver Luftfart.nu.

- FÍA har haft overenskomst med Bluebird, siden selskabet blev grundlagt, og vi har altid haft en godt forhold uden konfrontationer, men i 2020 skulle overenskomsten fornys. Vi har forhandlet, men den 30. december 2020 fyrede Bluebird alle organiserede piloter. Selskabet har forklaret, at de fastansatte piloter er for dyre, siger Jón Þór Þorvaldsson, der er formand for FÍA.

LÆS OGSÅ: Særligt jobcenter skal have fat i flere ledige lufthavnsansatte: 'Vi vil gøre det bedre'

Han fortæller, at selskabet planlægger at beholde 44 piloter, som er "self-employed contractors", eller det som fagbevægelsen kalder falske selvstændige. Bluebirds såkaldt "selvansatte" piloter er ansat gennem et hollandsk rekrutteringsbureau, og selskabet vil fremover udelukkende bruge selvansatte piloter.

- Selvansatte piloter har ingen sociale rettigheder. Det forventes, at de selv sørger for at betale for pension, afgifter og sociale rettigheder. Rettigheder, som en arbejdsgiver i Skandinavien plejer at stå for, siger Jón Þór Þorvaldsson.

Urimelige krav

Strejkeaktionen har ført til både aflysninger og forsinkelser for Bluebird, men de vilkår selskabet foreslog i forhandlingerne har været så urimelige, at det har været helt nødvendigt at strejke ifølge FÍA. Selskabet ønskede blandt andet, at lønnen skulle falde med 53 procent, og at sociale goder som pension og forsikring skulle afskaffes.

LÆS OGSÅ: Coronakrisen skaber flere freelancere: HK frygter falske selvstændige

- Dette kunne FÍA på ingen måde acceptere. Et af problemerne er, at selskabet for nyligt blev opkøbt af et cypriotisk selskab. De er ikke bekendte med islandsk lovgivning og det islandske arbejdsmarked. Deres opfattelse er, at de kan gøre lige, hvad de vil, siger Jón Þór Þorvaldsson og fortæller, at FÍA er i tæt kontakt med de islandske myndigheder.

Det er meget alarmerende at se, hvordan nogle flyselskaber i ly af coronakrisen forsøger at slippe af med ordentlige arbejdsvilkår
Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, til Luftfart.nu

Ifølge FÍA har Bluebird givet udtryk for, at det skal spare penge på grund af coronakrisen, men Jón Þór Þorvaldsson fortæller, at selskabet stadig opererer med alle dets seks fly, og at det både har åbnet en ny rute fra Island til Canada, og at det transporterer vacciner fra Europa til Island.

- Selskabet bruger corona som en undskyldning til at introducere atypiske arbejdsforhold. Fragtindustrien har boomet i 2020, og der har aldrig været et større afkast inden for fragt. Problemet her er, at selskabet forsøger at fjerne fagforeninger og overenskomster fra luftfart, siger Jón Þór Þorvaldsson.

FPU bakker op

I FPU er man bekymrede over at se, hvordan selskabet udøver social dumping. FPU har derfor sendt et brev, hvori man tilkendegiver sin støtte til den islandske fagforenings kamp for ordnede forhold, og samtidig giver FPU udtryk for bekymring over, hvilke metoder selskabet bruger i Danmark.

LÆS OGSÅ: Lufthavnsvagter strejkede for fyrede kolleger: 'Det er simpelthen for groft'

- FÍA har vores fulde opbakning. Det hører ingen steder hjemme at fyre fastansatte piloter og bygge sin fremtidige forretning op på en konstruktion, der giver piloter elendige vilkår. Det er social dumping, og vi er dybt bekymrede over, hvad der sker på Island. Det er meget alarmerende at se, hvordan nogle flyselskaber i ly af coronakrisen forsøger at slippe af med ordentlige arbejdsvilkår, siger Anders Mark Jensen, FPUs næstformand.

I samarbejde med FÍA har FPU fået vished om, at Bluebird benytter sig af 6-8 selvansatte piloter, der har base i København.

- FPU er nu ved at undersøge, hvordan Bluebird agerer i Danmark. Vi frygter, at selskabet bruger samme metoder her, og det kan vi ikke acceptere. Vi vil gøre alt for at sikre, at piloter ikke skal arbejde under disse atypiske arbejdsvilkår, siger Anders Mark Jensen.

Tror på det lykkes

FÍA har haft god kontakt til de islandske myndigheder, fortæller Jón Þór Þorvaldsson, og han er forhåbningsfuld og tror, at der vil komme en løsning.

LÆS OGSÅ: Carsten blev fyret fra lufthavnen: 'Man bliver først klog, når man har mistet'

- Vi har haft gode diskussioner med myndighederne på Island. De er ved at undersøge sagen, og jeg tror på, at vi vil lykkes. Vi fortsætter med strejken, så længe det er nødvendigt. Myndighederne arbejder lidt langsommere, end vi kunne ønske, men vi forstår, at det tager tid, siger Jón Þór Þorvaldsson.

- Vi vil stå fast og kæmpe for vores medlemmer. Hvis vi giver efter, bliver det et dårligt eksempel. Ikke kun for piloter, men for alle der har et overenskomstsikret arbejde. Hvis dette bliver normen, kommer den skandinaviske model under angreb. Derfor står vi fast.