TR-Sanne-Kbh_Airport_029

Sanne blev TR få måneder inden pandemi, fyringer og konkurs:
- Det var utrolig hårdt

1. sep. 2021 06.00
Få arbejdspladser blev ramt hårdere af coronapandemien end lufthavnene. Tillidsrepræsentant Sanne Hartung Christensen har haft plads på første række til den pludselige nedtur, og nu kan hun byde en række fyrede kolleger velkommen tilbage.

Coronakrisen var, og er, et rigtigt hårdt slag for mange. Men nogle arbejdspladser fik flere skrammer end andre. Københavns Lufthavn slog en kæmpe kolbøtte i foråret ’20. 

Fra den ene dag til den anden blev luftrummet tømt for fly. Og fra at have myldret af liv i stort set døgndrift, blev al luft med ét slag slået ud af mastodont-arbejdspladsen i Kastrup. Terminalerne var mennesketomme.

Med håndbremsen trukket og presenning på indsugning og udstødning stod fly efter fly parkeret på rad og række. Kastrup blev kaldt det danske epicenter.

Sådan er det ikke længere. ’The heydays’ er stadig langt væk, men livet er vendt tilbage ved check-in-skrankerne. Bare spørg Sanne Hartung Christensen. 

Hun er tillidsrepræsentant for kollegerne ved skrankerne hos Aviator, og dér har hun i de seneste måneder tydeligt mærket, at en stribe landegrænser er blevet genåbnet. Hen over sommeren har en forsigtig optimisme bredt sig i lufthavnen, som den spøgende delta-variant ikke har formået at skubbe ned fra scenen.

I terminalerne er mundbind fortsat obligatorisk, det lyse granitgulv er stadig klistret til med formaninger om afstand, og stemmen i højtalerne fortæller jævnligt, at covid-19 skam lever i bedste velgående. Det til trods finder Sanne Hartung Christensen stemningen under Terminal 2’s store ur god, når feriehungrende danskere sendes afsted mod syden.

- Vi får mere og mere at lave, og der er ofte meget travlt. I går gik køen til security hele vejen ned i den anden ende af terminalen. Det har vi ikke oplevet i halvandet år. Folk er igen blevet rejselystne, siger hun velvidende, at coronakrisen formentlig vil stå øverst på dagsordenen længe endnu.

- Vi bliver formentlig blandt de sidste, der for alvor kommer ud på den anden side.

Coronakrisen ramte som en mur

I 2019 havde Kastrup mere end 30 millioner passagerer. 2020, hvor de første par måneder havde normal trafik, sluttede med et passagertal magen til det fra 1970: 7,5 millioner.

Nu stiger tallet så igen.

I løbet af juni fik Sanne Hartung Christensen 42 nye kolleger i Aviator. Som medarbejdernes tillidsrepræsentant kender hun det præcise tal.

- De nye er såkaldte sommerfugle, fortæller hun. Det vil sige, at de bliver ansat på tidsbegrænsede stillinger i løbet af sommeren, når danskerne skal på ferie. Omkring september får de så besked på, om der fortsat vil være brug for dem.

Næsten alle i lufthavnen er medlem af en fagforening. Vi arbejder i en presset branche, hvor der sker mange forandringer. Derfor er det vigtigt, at vi medarbejdere står sammen
Sanne Hartung Christensen, tillidsrepræsentant for kollegerne ved skrankerne hos Aviator.

Sommerfuglene har fordoblet antallet af medarbejdere ved handling-selskabet Aviators check-in-skranker. Mange sommerfugle er tidligere kolleger, der blev opsagt, da covid slog lufthavnen omkuld.

- Det er rigtig rart at kunne byde mange tidligere kolleger velkommen tilbage, fortæller Sanne Hartung Christensen, der under samtalen må tilbage og hjælpe sine kolleger.

Lufthavn på vej op

De voksende køer giver Sanne Hartung Christensen optimismen tilbage efter en tung tid. Først blev kollegerne sendt hjem på hjælpepakker, siden kom en stor fyringsrunde, og til sidst gik firmaet konkurs. Kort før jul blev 200 medarbejdere sendt ud i arbejdsløshed. I de uger var det en barsk opgave at være tillidsrepræsentant. 

- Inden konkursen måtte vi acceptere en masse besparelser for at redde vores arbejdsplads. Det var utrolig hårdt, at det alligevel ikke var nok, konstaterer Sanne Hartung Christensen, der blev tillidsrepræsentant få måneder før konkursen. I sin nye rolle så hun, hvordan mange kolleger var klar til at gå meget langt for at beholde jobbet. I nogle tilfælde næsten for langt, følte hun.

- Flere var klar til at acceptere meget ringere arbejdsvilkår. Derfor var det vigtigt at finde en rimelig balance. Går vi først med til forringelser, dukker realiteterne nemlig op senere, siger Sanne Hartung Christensen.

Få dage efter konkursen blev firmaet overtaget af et andet selskab, og Sanne blev virksomhedsoverdraget til det nye selskab ligesom mange af hendes kolleger. 

Konkursen satte sine spor. Siden har arbejdsmiljøet haltet lidt. Og tillidsrepræsentanten har forsøgt at indgyde kollegerne ny tiltro til arbejdspladsen. Samtidig har nye restriktioner frustreret både passagerer og kolleger.

Den røde knap

- Der kommer løbende nye retningslinjer. Det der gælder i dag, gælder måske ikke i morgen. Nogle krav er blevet lempet, mens andre er blevet strammet. Det er forvirrende. Specielt for os, der både skal kende reglerne herhjemme og i udlandet, siger Sanne Hartung:

- Det er blevet mere besværligt at rejse. De rejsende skal have en masse dokumentation med sig. Og de skal kende til kravene på deres destination, hvilket folk ikke altid er opmærksomme på. Når frustrationerne bliver for store, kan check-in-personalet blive nødt til at trykke på den røde knap. Selv har Sanne Hartung Christensen endnu ikke kaldt på vagterne, men flere kolleger har været nødt til det.

- Folk er ofte lidt korte for hovedet, når det går op for dem, at de mangler en gyldig test eller anden dokumentation. Så kan der nemt opstå konflikter, fortæller Sanne Hartung Christensen.

Sanne Hartung Christensen er tillidsrepræsentant for kollegerne ved skrankerne i Københavns Lufthavn. Foto: Anders Espersen Marlow.

Inden pandemien tjekkede de fleste ind via selvbetjening. Siden er indtjekningen blevet en mere omfattende forretning, og det skaber travlhed ved skrankerne. Det har de langt de fleste heldigvis stor forståelse for, oplever Sanne Hartung Christensen, der også må lægge øre til frustrerede kolleger.

Fagforeningerne vigtige i lufthavnen

I 2002 ændrede VK-regeringen A-kasselovgivningen. Det fik store konsekvenser. Den såkaldte Frihedspakke gav de gule fagforeninger større spillerum, og de gamle overenskomstbærende fagforbund mistede nogle af deres privilegier.

I 2000 organiserede de traditionelle fagforbund 69 procent af arbejdsstyrken. I dag er det tal faldet til kun 53 procent. Men ikke i Københavns Lufthavn. Derude er de gamle forbund stadig meget stærke, fortæller 45- årige Sanne Hartung Christensen, der er formand for HK-klubben hos Aviator Partner, som tæller tillidsrepræsentanter på tværs af virksomhedens afdelinger. De er valgt af de i alt 120 medarbejdere, der stort set alle er organiseret i HK Service Hovedstaden.

- Næsten alle i lufthavnen er medlem af en fagforening. Vi arbejder i en presset branche, hvor der sker mange forandringer. Derfor er det vigtigt, at vi medarbejdere står sammen, siger Sanne Hartung Christensen.

Hun oplever, at ledelsen også kan se fordelen i et respektfuldt samarbejde.

- Vi har jo samme mål. At skabe en god arbejdsplads for alle, siger Sanne Hartung Christensen, der har været tillidsrepræsentant ad flere omgange.

- Som TR kan du nemmere banke døren ind eller ringe til chefen end en menig medarbejder. Jeg har aldrig været særlig god til at tie stille. Hvis der er noget, der ikke er i orden, har jeg altid sagt min mening, tilføjer hun med et smil.

Skal din tillidsrepræsentant løbe med guldet?

A4 Medier hylder Danmarks tillidsrepræsentanter ved at kåre Årets TR 2021.

Vi hylder de mennesker, der har båret kollegerne gennem en svær tid med corona­krise og vist lidt ekstra overskud. Fortjener din TR en hyldest? Er hun den, der skaber tryghed og tillid med et skulderklap? Ham, der skaber ro, når rygterne om fyringer breder sig?

Fortæl os deres historie og indstil dem til prisen som årets TR 2021. Alle kan indstille en tillidsrepræsentant på a4tr.dk. Indstillingen skal ske senest den 30. september 2021.

Vinderen kåres til den store prisfest den 25. november 2021 i DR Koncerthusets Studie 2 i København.

Vi opdaterer løbende listen over de indstillede tillidsrepræsentanter på a4tr.dk og Facebooksiden Årets TR 2021.

Fra oktober præsenterer vi ugentligt et portræt af en nomineret tillidsrepræsentant.