Heine Nykjær Nielsen har aldrig manglet uddannelse eller arbejde, men han har altid haft svært ved at læse. Et AOF-kursus ændrede hans liv. Foto: Privatfoto.

Montøren Heine har kæmpet med læseproblemer hele sit liv: 'Der faldt en sten fra mit hjerte'

15. okt 2020, 06:05
Heine Nykjær Nielsens arbejdsliv har altid været præget af læseproblemer, men med et venligt skub fra en konsulentvirksomhed fandt han ud af, hvor skoen trykkede og kom på et AOF-kursus, der ændrede hans liv.

Når Heine Nykjær Nielsen skulle skrive en mail eller en sms, kunne han godt finde på at skrive den om et par gange, for han var altid nervøs for, at det så forkert ud. 

På jobbet kæmpede han med at læse papirer med arbejdsinstruktioner og risikovurderinger, der skulle læses og skrives under, før han kunne foretage kranløft på Siemens Gemesa-fabrikken i Brande, hvor han arbejder som montør.

- Hvis det tager dig fem minutter at læse tre siders a4-papir, tog det mig 20 minutter. Jeg svedte helt vildt over det og tænkte: 'Åh nej, det er kraftedeme mange linjers tekst'.

Heine Nykjær Nielsen har aldrig manglet uddannelse eller arbejde, men han har altid haft svært ved at læse.

Han gik ud af folkeskolen i 9. klasse og blev uddannet snedker i 1993, og siden har han ikke læst en hel bog til ende.

LÆS OGSÅ: Nye tal peger på uligheden i efteruddannelse: 'Man giver til dem, der i forvejen har'

Det var dengang.

For omtrent to år siden ændrede den 47-årige midtjydes liv sig, da konsulentvirksomheden Netværkslokomotivet kom på besøg på hans arbejdsplads og tilbød at screene de ansattes læse- og skrivefærdigheder.

- Da de kom herud, var jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg skulle være med. Jeg var overbevist om, at det var noget, jeg kunne bruge til noget, siger Heine Nykjær Nielsen.

En sten fra hjertet

Efter et par timers læse- og skrivetest fandt han ud af, hvor skoen havde trykket i årtier.

- Når jeg stresser, begynder jeg forfra på teksten, og jeg kæmper med at adskille ordlydene, siger han. 

Heine Nykjær Nielsen kom på et to-ugers AOF-kursus i Herning over to omgange, og han har ikke kigget sig tilbage siden.

- Der er faldet en sten fra mit hjerte. Det lyder så smart, men jeg mener virkelig, at jeg har givet mig selv en ny chance ved at forbedre mine læse - og skriveevner, siger han.

En lille million danskere har enten it-, læse-, eller skriveproblemer, og deres oplevelser fra folkeskolen er sjældent gode, og de går ikke til deres ledelse og efterspørger noget, de har dårlige erfaringer med
Hans Kærgaard, konsulent hos Netværkslokomotivet

Heine Nykjær Nielsens historie finder man på stort set alle danske produktionsvirksomheder.

På landsplan har næsten 600.000 voksne danskere dårlige læsefærdigheder, og halvdelen af dem har kun grundskole med som højeste uddannelse, viser den seneste store OECD-undersøgelse på området.

Og mens tilskud til diplom- og akademi-efteruddannelser går som varmt brød, er antallet af kursusdeltagelser på AMU-uddannelserne, som er målrettet ufaglærte og faglærte, halveret på blot ti år, kan A4 Arbejdsliv i dag fortælle.

Alligevel svarer hver anden ufaglærte dansker i en Epinion-undersøgelse fra 2017, som Netværkslokomotivet henviser til, at de ikke synes, de har brug for mere efteruddannelse.

- En lille million danskere har enten it-, læse-, eller skriveproblemer, og deres oplevelser fra folkeskolen er sjældent gode, og de går ikke til deres ledelse og efterspørger noget, de har dårlige erfaringer med, siger Hans Kærgaard, der er konsulent hos Netværkslokomotivet.

Siden 2016 har virksomheden hjulpet 23.000 medarbejdere på 700 danske virksomheder med at få screenet deres færdigheder, og når de besøger en typisk produktionsvirksomhed med 50 ansatte og gennemfører en læse-screening, kæmper op mod 18 procent af de ansatte typisk med ordblindhed.  

- Når vi kommer ud på virksomhederne, er der sjældent en uddannelseskultur, og ledelsen har sjældent opmærksomhed på efteruddannelse, fordi lederne ofte tror, det ligger uden for ledelsesretten, siger Hans Kærgaard.

Jeg er stadig ikke en ørn til at læse, men jeg sidder sammen med dem og kigger deres lektier igennem, og førhen var det kun min hustru, der gjorde det. Det er jeg megastolt over
Heine Nykjær Nielsen, montør

Han peger på, at en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, blandt cirka 1.200 arbejdsgivere viser, at ledere generelt er berøringsangste, når det kommer til at spørge ind til de ansattes læse-, skrive - og regnefærdigheder.

- Når snakken falder på efteruddannelse under MUS-samtalerne, bliver der ofte musestille, siger Hans Kærgaard. 

Men at halvdelen af landets ufaglærte danskere mener, de ikke har brug for efteruddannelse, skyldes også, at lederne ikke kigger fremad og tænker over, hvilke kompetencer de får brug for hos deres ansatte om to eller tre år, forklarer han.

Ser ikke behovet

- Og når lederne ikke italesætter behovet for nye kompetencer hos deres medarbejdere, er det logisk nok, at medarbejderne ikke kan se behovet for efteruddannelse, siger han.

Behovet for opkvalificering kan gælde alt fra nye krav til dokumentation af arbejdet til digitalisering på arbejdspladsen.

- Når vi først har hjulpet lederne med at tænke det igennem, ser vi, at medarbejderne typisk også godt kan se, at de har brug for en eller anden form for efteruddannelse, siger Hans Kærgaard.

Ifølge Netværkslokomotivets egen statistik lykkes det virksomheden med at få hjulpet 80 procent af de ordblinde med at tage et ordblindekursus, og samme statistik gælder for gruppens deltagelse i FVU-kurser (Forberedende Voksenundervisning, red.) med fokus på basale digitale færdigheder.

- Det betyder at de kan løse opgaver, som de tidligere havde problemer med. Helt basale ting som for eksempel at finde sin lønseddel via e-Boks, bruge et Word-dokument eller vedhæfte en fil i en mail, siger Hans Kærgaard.

En ny verden

For Heine Nykjær Nielsen åbnede AOF-kurset også døren op til en digital verden, han ikke havde adgang til.

På kurset lærte han blandt andet, hvordan man tjekker sin pension og sit testamente på nettet.

- Jeg er også begyndt at bruge MobilePay og e-Boks. Det kan godt være, at det er normalt for dig at bruge sådan noget, men det er en verden, som jeg ikke er kendt i, fordi jeg førhen ikke vidste, hvordan det fungerer, siger han.

Heine Nykjær Nielsen får ikke længere sved på panden, når han skal læse tre siders a4-tekst på arbejdet.

- Nu går jeg i gang, og selvom jeg måske ikke får 100 procent fat i alle ordene, får jeg fat i meningen. Jeg er mindst blevet 50 procent bedre til stavning og læsning, siger han.

Hjælper sine børn

På hjemmefronten har AOF-kurset også sat sit tydelige præg på hans liv.

- Det har været et kæmpestort problem for mig, at jeg ikke kunne hjælpe mine børn med deres lektier. Det var flovt, siger han.

I dag går det bedre.

- Jeg er stadig ikke en ørn til at læse, men jeg sidder sammen med dem og kigger deres lektier igennem, og førhen var det kun min hustru, der gjorde det. Det er jeg megastolt over, siger han.