Danish Crown bruger Kurt Beier Transport A/S via transportunderleverandøren N&K Spedition. Arkivfoto. Foto: Morten Stricker/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

8. jul, 14:54
Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S. Falder der dom for åger, er det slut med at bruge vognmandsfirmaet, siger Danish Crown.

3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S til at køre gods på landevejene. Men det slutter, hvis der falder dom for åger, lyder det nu fra fødevaregiganten Danish Crown.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det omstridte firma Kurt Beier Transport A/S har længe været sigtet i Padborg-sagen, men i dag blev det alvor med en tiltale for åger af særlig grov beskaffenhed.

Sagen begyndte, da Fagbladet 3F i oktober 2018 afslørede Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg tæt på den tyske grænse.

Filippinske lastbilchauffører boede under kummerlige forhold i containere og kolde lastbilanhængere, og de blev kaldt “aber” og andre af sprogets værste gloser. Samtidig med, at de i mange timer i træk kørte Europas landveje tynde til 15-20 kroner i timen.

For den behandling og aflønning af chaufførerne har anklagemyndigheden vurderet, at Kurt Beier Transport og ledende personer i selskabet skal tiltales for åger af særlig grov beskaffenhed. Anklagemyndighedens krav er fængsel og konfiskation af fortjenesten ved udnyttelsen af chaufførerne.

- Der er ingen tvivl om, at anklagemyndigheden vurderer det som en meget alvorlig sag, når Kurt Beier Transport A/S og ledende personer i selskabet er tiltalt for særlig grov udnyttelse med en strafferamme på op til seks år, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen og fortsætter:

- Jeg vil følge sagen meget nøje, og jeg håber, at de tiltalte får den straf, som anklagemyndigheden lægger op til, da det her er noget af det groveste, jeg har set i alle mine år i transportbranchen,

Han håber, at de virksomheder, der bruger Kurt Beier Transport A/S, er klar over, hvilket ansvar de også har.

- Jeg må sige, at jeg er dybt frustreret og ked af, at der stadig er virksomheder, der finder det legitimt at bruge dette selskab, siger Jan Villadsen.

Danish Crown, en af verdens største eksportører af grisekød og en af Europas største producenter af grisekød, bruger Kurt Beier Transport A/S via transportunderleverandøren N&K Spedition.

Pressechef Jens Hansen siger, at hvis der falder dom i væsentligt omgang efter anklageskriftet om åger, er det slut med at bruge Kurt Beier Transport.

- Det er klart, at det så vil være meget svært at forestille sig, at vores samarbejdspartner fortsat kan benytte Kurt Beier Transport A/S som transportør, siger han.

Han er ikke overrasket over, at der nu er rejst tiltale mod Kurt Beier Transport A/S.

- Det er i vores øjne det bedste for alle parter, at sagen kommer for retten. Så får vi rettens ord for, hvad der er op og ned og ikke mindst hvad der er lovligt og ulovligt, siger Jens Hansen, der understreger, at Kurt Beier Transport ikke er dømt endnu.

Han hæfter sig ved, at tiltalen er mildere end den oprindelige sigtelse.

- Der er ingen tiltale for menneskehandel. Men det er en ringe trøst, for tiltalen for åger er meget alvorlig, siger Jens Hansen, der pointerer, at sagen i høj grad har flyttet sig fra at dreje sig om de konkrete forhold på pladsen i Padborg, til at være en principiel sag.

- En eventuel dom kan som vi ser det få stor betydning for, hvordan godstransport ud og ind af Danmark må organiseres fremover, siger han til Fagbladet 3F.