Skolel__rer_Jens_N__rgaard_Larsen_Ritzau_Scanpix
9 ud af 10 lærere svarer i en undersøgelse fra Folkeskolen.dk, at den kortere forberedelsestid har haft konsekvenser for deres undervisning. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Da forberedelsen røg, blev undervisningen mere lærebogs- og portalstyret

26. feb 2021, 12:49

Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Lov 409 og folkeskolereformen førte tilsammen til en markant reduktion af lærernes tid til at forberede deres undervisning, og det har samlet set påvirket kvaliteten af undervisningen i skolens fag. Det svarer 90 procent af lærerne i en webundersøgelse gennemført af Folkeskolen blandt 971 lærere.

LÆS OGSÅ: Lærere inden genåbning: Vi skal tage os ekstra godt af nogle

Lærerne giver udtryk for, at de ikke har lyst til at møde uforberedte op, fordi det både går ud over deres egen stolthed og elevernes fremtid. Derfor angiver mange af lærerne, at de bruger en masse interessetimer på at forberede deres kommende undervisning, fordi der ikke er tid nok i de timer, de får løn for.

LÆS OGSÅ: Skoleledere: Lærerne har ikke været motiveret til at få reform til at lykkes

"Eleverne får mindre feedback på deres individuelle arbejde, og min undervisning er blevet mere lærebogs- og portalstyret. Kreativiteten og den differentierede undervisning samt elevernes medbestemmelse er blevet mindre", skriver en dansklærer.

Læs mere på Folkeskolen.dk.