Piloter_i_cockpit_Bent_K_Rasmussen_Ritzau_Scanpix
Foto: Bent K. Rasmussen/Ritzau Scanpix

Branche i samlet opråb 'Situationen er ikke bare alvorlig, den er katastrofal'

6. mar. 2021 08.30
Hvis coronakrisen fortsætter meget længere, er spørgsmålet, om dansk luftfart overhovedet kan overleve. Det vil få alvorlige konsekvenser for arbejdspladserne, erhvervet og for hele samfundet. Sådan lyder det i brev til regeringen fra FPU, Dansk Industri og en række aktører i dansk luftfart.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Luftfart.nu og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Situationen i dansk luftfart er nu så alvorlig, at der er brug for øjeblikkelig politisk handling og en plan for genstart, hvis luftfart skal overleve. Det er hovedbudskabet i et brev, som fire danske ministre netop har modtaget fra luftfartsbranchen. Det skriver Luftfart.nu.

Brevet er sendt til finansminister Nicolai Vammen, beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, erhvervsminister Simon Kollerup og transportminister Benny Engelbrecht.

LÆS OGSÅ: Martin blev i lufthavnen: 'Det minder om en spøgelsesby'

- Få brancher har været så hårdt ramt af coronakrisen som dansk luftfart, der reelt har været nedlukket siden marts som følge af rejserestriktioner og grænselukninger. Tusindvis af mennesker har mistet deres arbejde, og gode, overenskomstsikrede jobs er gået tabt. Hvis det på nogen måde skal kunne genskabes, har vi brug for, at regeringen øjeblikkeligt sætter sig sammen med branchen og lægger en plan for, hvordan vi sikrer dansk luftfarts overlevelse, siger Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU).

LÆS OGSÅ: Næsten ingen rejser: Tre ud af fire sæder står tomme hos SAS

FPU er medunderskriver på brevet sammen med 3F, Dansk Metal, HK Privat, DI Transport og Dansk Luftfart.

Tidligere Jet Time-piloter i simulator: "At kunne få dækket udgifter på op til 15.000 kr. gør en forskel"

Gode arbejdspladser i fare

De seks luftfartsaktører opfordrer i brevet regeringen til at indgå et samarbejde med branchen om at etablere en plan, der kan få dansk luftfart igennem og ud af krisen.

- Situationen er ikke bare alvorlig, den er katastrofal. Det er vi i branchen ikke i tvivl om. Hvis situationen fortsætter meget længere, er spørgsmålet om dansk luftfart overhovedet kan overleve den dybe krise. Derfor har vi brug for en plan for, hvordan vi genstarter luftafarten, siger Thilde Waast.

LÆS OGSÅ: Serie: Kastrup i knæ

Ifølge FPU har mere end 2.000 piloter og kabineansatte mistet deres job, og Dansk Industri vurderer, at over 10.000 medarbejdere, der enten har en direkte eller en indirekte forbindelse til luftfartsbranchen, har mistet jobbet, siden corona-krisen ramte.

- Vi ved, at der vil være efterspørgsel på flyrejser igen. Danskerne vil på ferie, og de erhvervsrejsende har brug for at møde deres kunder og kolleger i udlandet. Men hvis ikke branchen får hjælp nu, frygter vi, at den gode danske luftfartbranche ikke vil være der til at møde efterspørgslen, når den igen stiger. I stedet vil udenlandske lavprisselskaber, der ikke tilbyder sine ansatte ordentlige vilkår, forsøge at udfylde tomrummet. Dermed vil Danmark miste gode arbejdspladser, skattekroner og sin førerposition inden for bæredygtig luftfart,” siger Thilde Waast.

Kræver handling nu

Danmark havde inden corona-krisen en stærk international position med Københavns Lufthavn som trafikknudepunkt, og de seks luftfartsaktører understreger i brevet, at en stærk dansk luftfartssektor er af vital betydning for eksporterhvervene og for samfundsøkonomien.

LÆS OGSÅ: Konkursbølgen er udeblevet: Økonomer ser den komme i horisonten

Selvom situationen er meget alvorlig, tror FPU på, at det vil være muligt at sikre dansk luftfarts overlevelse, hvis regeringen er villig til at sætte sig sammen med branchen.

- Der har været meget lidt hjælp til dansk luftfart, men selskaberne og de ansatte har gjort enormt meget for at tilpasse sig situationen og finde løsninger, selvom de har været presset helt op i et hjørne. Nu har vi brug for en håndsrækning fra regeringen, så vi kan få genskabt nogle af de mange jobs, der er gået tabt. Vi er klar med en række forslag, og hvis regeringen vil lytte og give den nødvendige hjælp, tror vi på, at vi også efter krisen vil have dansk luftfart. Men det kræver handling nu, siger Thilde Waast.