Trine_Bramsen_Mads_Claus_Rasmussen_Ritzau_Scanpix
- Det er åbenlyst, at der er nogle store udfordringer. Jeg har overtaget en opgave fra den tidligere regering, som jeg gerne ville have været foruden, siger forsvarsminister Trine Bramsen (S) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister: Staten skal tænke sig godt om før store udliciteringer

24. okt 2020, 12:00
Vi tager kritikken alvorligt, men der er mange bindinger, og det er ikke let at løse, siger forsvarsminister Trine Bramsen efter de seneste ugers kraftige kritik af de rammer, som ISS leverer for forsvarets ansatte.

Denne artikel er oprindeligt bragt på HK Stat.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

- Vi tager kritikken alvorligt, og vi forsøger at finde løsninger. Men det er ikke en let opgave, og der er mange bindinger. Sådan lyder budskabet fra forsvarsminister Trine Bramsen (S) efter den seneste tids massive kritik af den service, som ISS leverer til forsvaret. Det skriver HK Stat.dk.

Soldater, HK-ansatte, håndværkere og officerer har i fælles front kritiseret den service, som ISS siden 2018 har haft kontrakt på at levere på forsvarets mere end 500 adresser landet over. "Forrykt", "skandaløst" og "total fiasko" er bare nogle af de ord, som sættes på de rammer, som medarbejderne møder i deres arbejdsdag.

LÆS OGSÅ: Ordførere: Minister må gribe ind efter ISS-kritik

Forsvarsministeren hører kritikken, siger hun. Og Trine Bramsen påpeger, at hun har arvet sagen og dens juridiske forpligtelser fra den tidligere regering, som havde ansvaret, da forsvaret indgik kontrakten.

Jeg har overtaget en opgave fra den tidligere regering, som jeg gerne ville have været foruden
Forsvarsminister Trine Bramsen (S)

- Det er åbenlyst, at der er nogle store udfordringer. Jeg har overtaget en opgave fra den tidligere regering, som jeg gerne ville have været foruden. Når det er sagt, så er det mig, der er minister, og mig der skal håndtere det, og det arbejder vi på, siger hun.

- En af de ting, vi har gjort, er, at vi laver en ny struktur med mere lokalt personale. Det er centralt i at få løftet kvaliteten. En anden del, er at vi har oprettet et nyt center i FES til at håndtere alle klagerne. Det er noget af det, vi kan gøre på den korte bane, siger Trine Bramsen.

Nomineret som statens bedste udbud

Den nuværende kontrakt blev indgået i 2017, hvor den endda blev nomineret som "Danmarks bedste udbud 2017" blandt andet med den begrundelse, at 'udbuddet har været velplanlagt og professionelt gennemført, og der er lagt vægt på kvaliteten af tilbudsgivernes løsning, fremfor tilbudsgivernes pris'.

Det viser, at man i det offentlige skal tænke sig gevaldigt om, før man laver store udliciteringer
Forsvarsminister Trine Bramsen (S)

Den højt profilerede udbudsproces førte til, at 'Danmarkshistoriens største facility management-aftale' blev sat i drift i begyndelsen af 2018. Aftalen gælder i 6 år frem til 2024, men hvordan hænger den massive kritik sammen med, at "der er lagt vægt på kvaliteten og tilfredsheden"?

LÆS OGSÅ: Massiv kritik af ISS i forsvaret

Og hvordan gik det til, at forsvaret endte med at få en pris på 3 milliarder kroner, når Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse selv havde estimeret den samlede pris i udbuddet til 4,5 milliarder kroner?

Hvis forsvarsministeren har et svar på de spørgsmål, er det ikke noget hun kan eller vil uddybe. Hun gør det også klart, at det er meget begrænset, hvad hun på nuværende tidspunkt kan sige om kontrakten og forsvarets erfaringer og læring af forløbet, men det skaber nogle udfordringer, påpeger hun.

LÆS OGSÅ: Rapport: Arbejdsglæden på offentlige arbejdspladser halter bagefter de private

- Det viser, at man i det offentlige skal tænke sig gevaldigt om, før man laver store udliciteringer. Det er der jo også noget ideologi i, tilføjer hun.