20020130-124736-L-990x684we
Arbejdstilsynet har på lidt under to og et halvt år reageret med hele 140 påbud og forbud for alvorlige brud på arbejdsmiljøloven på Storstrømsbroen. (Arkivfoto) Foto: Palle Hedemann/Ritzau Scanpix

Bøderegn over Storstrømsbroen for livsfarlige arbejdsforhold

10. feb 2021, 6:15
Den italienske hovedentreprenør og en række underleverandører på byggeriet af den nye Storstrømsbro har fået bøder for næsten en million kroner for brud på arbejdsmiljøloven.

Opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, har fra første spadestik i september 2018 været plaget af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og brud på arbejdsmiljøloven.

Nu viser en ny opgørelse fra Arbejdstilsynet, at der indtil videre er givet bøder for næsten en million kroner, og fem af sagerne har været så alvorlige, at de er videregivet til politiet.

Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Dansk supermarkedsgigant får kæmpe bøde: Butikschef var illegal migrant

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture, der er hovedentreprenør på det offentlige milliardbyggeri, og Fagbladet 3F har i en række artikler fortalt om bygningsarbejdere, der har været i fare for at falde ned fra ni meter høje stilladser, blive kørt over af store entreprenørmaskiner og få amputeret legemesdele i defekt udstyr på det store byggeri.

Arbejdstilsynet har på lidt under to og et halvt år reageret med hele 140 påbud og forbud for alvorlige brud på arbejdsmiljøloven.

I samme periode løber den samlede bødesum op i 955.000 kroner og fordeler sig på 10 byggefirmaer. Det er primært italiensk ejede selskaber, og der er kun to danske firmaer på listen.

Ifølge professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet Peter Hasle er det store bødebeløb et klart tegn på, at der er noget fundamentalt galt med arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen.

- Det er bemærkelsesværdigt, at der har været problemer med arbejdsmiljøet over så lang tid, og de mange bøder og påbud fra Arbejdstilsynet viser, at man stadig ikke har løst problemerne, siger han.

Det er den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) og det portugisiske byggeselskab CNBT, der har fået de største bøder i forbindelse med byggeriet af den nye Storstrømsbro.

SBJV har fået tre administrative bøder på samlet 185.000 kroner, mens CNBT er blevet dømt til at betale 350.000 kroner for fire grove brud på arbejdsmiljøloven.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi rejste i januar sidste år tiltale mod CNBT for at have udsat sine ansatte for livsfarlige arbejdsforhold ved at sende dem op på arbejdsplatforme i op til ni meters højde, hvor de risikerede at styrte ned på betonunderlaget.

Arbejdstilsynet, som sendte de fire sager videre til politiet, vurderede, at bygningsarbejderne var i fare for “død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud”.

Det er Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som i 2017 tildelte byggekontrakten på 2,1 milliarder skattekroner til det italienske konsortium SBJV.

I november 2019 måtte bygherren igangsætte et skærpet tilsyn med sikkerheden på Storstrømsbroen efter de mange forbud og påbud fra Arbejdstilsynet.

Vejdirektoratet oplyser over for Fagbladet 3F, at de har iværksat en række konkrete tiltag, herunder bedre uddannelse af byggeformændene, månedlige arbejdsmiljømøder og et styrket samarbejde med Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen.

Endelig har Vejdirektoratet ansat endnu en konsulent til at føre dagligt tilsyn med SBJV’s arbejdsmiljøkoordinering, så der nu er tre konsulenter til opgaven.

- Vejdirektoratet lægger stor vægt på et trygt og sikkert arbejdsmiljø for alle medarbejdere på projektet, lyder det i et skriftligt svar fra Vejdirektoratet.

Selv om opførelsen af den nye Storstrømsbro har afstedkommet stakkevis af påbud fra Arbejdstilsynet og massiv kritik fra både blå og røde politikere, eksperter og de medarbejdere, der har deres gang på byggepladsen, så mener den italienske hovedentreprenør, at byggeriet er en sikker arbejdsplads.

- Vores byggeplads er mere sikker end andre byggepladser i Danmark, da vi har færre ulykker per arbejdstime. Men vi har også en stor byggeplads, og store byggepladser har – alt andet lige – flere påbud og bøder end små byggepladser, udtaler SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh i et skriftligt svar.

- Påbud og bøder er udtryk for, at man kan gøre det bedre, og det er også derfor, at vi hver eneste dag arbejder sammen med Arbejdstilsynet, Vejdirektoratet og vores underentreprenører på at mindske risikoen for ulykker, lyder det videre.

Ifølge Vejdirektoratet var der i 2019 11,4 ulykker per million arbejdstimer på Storstrømsbroen, mens det i 2020 var steget til 21,2.

Landsgennemsnittet ligger på 23,5.

Til sammenligning var der på det store metrobyggeri i København, Metro Cityringen, en målsætning om, at der højest måtte være 16 ulykker for hver million arbejdstimer.